Programmareserve Bewoners en Bestuur
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Reserve Verkiezingen | 44 | 44 | 88 | 88 | |||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 960 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Doel waarvoor deze reserve is ingesteld: egalisatie van kosten die met verkiezingen samenhangen. | ||||||
Toelichting op het | Er is in de jaarrekening 2018 in plaats van een onttrekking uit de reserve van 0,044 miljoen euro (om de kosten die samenhangen met verkiezingen te dekken), een storting gedaan van 0,044 miljoen euro in de reserve. |
Programmareserve Stedelijke Ontwikkeling
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Egalisatiereserve bouwleges | 1.600 | -700 | 900 | 900 | 0 | ||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.300.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 15-6-2017 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Egalisatiereserve om de jaarlijkse schommelingen in de legesopbrengsten omgevingsvergunningen op te vangen. | ||||||
Toelichting op het | Bij de bestedings- en dekkingsvoorstellen 2016 is er 2,300 miljoen euro gestort in de egalisatiereserve bouwleges. De afgelopen jaren is er door tegenvallende inkomsten in de bouwleges een beroep gedaan op de reserve. | ||||||
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting | 12.808 | 185 | 12.993 | 12.993 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1997 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 1997 is een revolverend stimuleringsfonds Volkshuisvesting ingesteld. Afhandeling van de uit dit fonds verstrekte leningen loopt via het SVn (Stichting Volkshuisvesting Nederland). Het betroffen startersleningen en laagrentende leningen ter stimulering van de woningmarkt. Deze regeling is inmiddels gestopt en de gemeente Utrecht ontvangt jaarlijks afgeloste bedragen terug. De bovenstaande reserve stimuleringsfonds Volkshuisvesting is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen (niet het volledige bedrag) en de dekking van de rentekosten. Jaarlijks wordt bij bestedings- en dekkingsvoorstellen het saldo van de rentekosten, rentebaten uitstaande leningen en beheerkosten SVn verrekend met de reserve. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties in 2019 | ||||||
Woonruimteonttrekkingsreserve | 1.471 | -1.471 | -100 | -100 | -100 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 12-3-1990 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij het onttrekken van woonruimte worden compensatiebedragen in rekening gebracht. Deze middelen zijn niet vrij besteedbaar, ze kunnen uitsluitend worden aangewend in het kader van de volkshuisvesting (huisvestingsverordening artikel 3.6.1). | ||||||
Toelichting op het | Het verloop in 2019 betreft de technische verwerking van het bestedings- en dekkingsvoorstel van 2018. Hierna is het saldo van de reserve 0. | ||||||
Woonfonds | 1.934 | 0 | 1.934 | 455 | 1.479 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 19-3-2003 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het woonfonds wordt ingezet voor bijzondere doelgroepen en initiatieven die extra woonvoorzieningen vragen en niet in het reguliere pakket zijn opgenomen. Daarnaast dient de reserve als risicoreserve voor enkele leningen. De stortingen en onttrekkingen aan dit fonds geschieden door de afwikkeling van oude volkshuisvestingsregelingen, rentevergoedingen, saldi NRF en leges. | ||||||
Toelichting op het | In 2019 is 0,455 miljoen euro onttrokken voor de werkzaamheden voor wonen en zorg van bijzondere doelgroepen, het stadsakkoord en de verdere ontwikkeling van de woonmonitor. | ||||||
Reserve Utrechts restauratiefonds (URF) | 5.936 | 45 | 5.981 | 5.981 | |||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Uit het Utrechts Restauratiefonds worden laagrentende leningen verstrekt ter ondersteuning van particuliere eigenaren. Het Restauratiefonds richt zich op de gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden. Jaarlijks wordt bij bestedings- en dekkingsvoorstellen het saldo van de rentekosten, rentebaten uitstaande leningen en beheerkosten NRF verrekend met de reserve. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties in 2019 | ||||||
Archeologisch opgravingen | 731 | -238 | 493 | 493 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve heeft twee doelen. Een deel is bestemd ter dekking van de archeologische opgravingen. Daarnaast wordt een deel van deze reserve ingezet ten behoeve van het ontwikkelen van het cultuurcentrum Hoge Woerd, vooral ter dekking van een deel van de kapitaalslasten. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties in 2019. | ||||||
Revolverend fonds woningrenovatie | 762 | 0 | 762 | 762 | |||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Ingesteld bij de Verantwoording 2006. Geen einddatum vanwege revolverend karakter. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties in 2019. | ||||||
Domplein 13 | 280 | 0 | 280 | 40 | 240 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2026 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 40 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2016 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve wordt ingezet ter dekking van de subsidiëring aan Stichting Domplein. Onder voorwaarden wordt aan de stichting een subsidie van in totaal 0,4 miljoen euro verstrekt over een periode van tien jaar, van 2016 tot en met 2026. | ||||||
Toelichting op het | In 2019 is 0,040 miljoen euro onttrokken er dekking van de subsidie aan Stichting Domplein | ||||||
Reserve grondexploitatie | 35.085 | 13.357 | 48.442 | 1.100 | 34.257 | 15.285 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 48.442 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve is ten behoeve van het opvangen van niet begrote financiële tegenvallers in grondexploitatieprojecten en ten behoeve van het afdekken van financiële risico's bij het nemen van initiatieven in de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. De ontwikkeling van de reserve grondexploitaties wordt in het MPR toegelicht. | ||||||
Toelichting op het | In 2019 is er een bedrag van 34,257 miljoen euro onttrokken uit de reserve in verband met de vrijval uit de reserve conform besluitvorming voorjaarsnota 2018 en 2019 (31,300 miljoen euro), de jaarlijkse afdracht aan de algemene middelen (2,125 miljoen euro), promotie en acquisitie (0,080 miljoen euro) en dekking product gebiedsmanagement (0,752 miljoen euro). Vanuit de Investeringsimpuls RSU is er een bedrag van 1,100 miljoen euro gestort in de reserve voor de ontwikkeling van de Merwedekanaalzone deelgebied 5. | ||||||
Investeringsimpuls RSU | 19.452 | -11.918 | 4.823 | 12.357 | 16.808 | 10.518 | 18.647 |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 28.028 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2016 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In het verlengde van de Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU, 2016) is een investeringsstrategie voor gezonde verstedelijking opgesteld. De programmering van de middelen in de reserve Investeringsimpuls RSU vindt plaats volgens het bestedingskader. Het bestedingskader is vastgesteld bij het MPSO 2017 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2019. Ontwikkeling van de reserve Investeringsimpuls RSU wordt jaarlijks toegelicht bij de actualisatie van het MPR. | ||||||
Toelichting op het | In 2019 is 16,808 miljoen toegevoegd aan de reserve Investeringsimpuls RSU. Dit heeft betrekking op middelen als gevolg van de groei van de stad (8,725 miljoen euro) en motie 2017/191 betaalbaar wonen (8,083 miljoen euro). | ||||||
Reserve taakstelling inkoop LR | 8.802 | 0 | 8.802 | 2.159 | 6.643 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2022 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.159.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2013 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 2013 zijn de benodigde middelen voor de aan Leidsche Rijn opgelegde taakstelling in een bestemmingsreserve gestort. | ||||||
Toelichting op het | Deze reserve is ingesteld ter dekking van de jaarlijkse afdracht (tot 2032) aan de algemene middelen van de gemeente Utrecht. Conform besluitvorming bij de Voorjaarsnota 2012 wordt de afdracht, alsmede de onttrekking aan de reserve, vanaf 2020 verlaagd van 2,159 miljoen euro naar 0,719 miljoen euro. Deze verlaging is technisch verwerkt in de 3e begrotingswijziging 2019. | ||||||
Geluidswal | 3.000 | 0 | 3.000 | 3.000 | 0 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2019 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2005 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de vaststelling van de Programmabegroting 2005 is een bedrag beschikbaar gesteld van 5,5 miljoen euro ter gedeeltelijke dekking van de uitgaven van de geluidswal Woerden (Verlenging geluidswal Veldhuizen). In 2013 is deze reserve voor algemene gemeentebrede middelen verlaagd met 2,5 miljoen euro. In 2019 is tot uitvoering van de wal overgegaan. Gelet op het voordeel bij de aanbesteding is de reserve niet nodig en is deze in 2019 vrijgevallen | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties | ||||||
Ondersteunen Handhaven | 0 | 165 | 165 | 165 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-4-2018 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In de raadsbrief van 5 april 2018 (kenmerkt 5234988) is de raad geïnformeerd over het revolverend principe in het kader van het handhavingsprogramma 2018. Daarbij is aangegeven dat Woonfraude kan leiden tot dwangsommen en boetes. Maar ook Handhaving in het kader van de horeca, kansspelen en seksinrichtingen, (ver)bouwen en slopen kan ook leiden tot dwangsommen en boetes. Deze geïnde dwangsommen en boetes worden via de begroting direct weer ingezet voor verdere handhavingsactiviteiten. | ||||||
Toelichting op het | In 2018 is een meeropbrengst van 0,165 miljoen euro opgehaald aan dwangsommen en bestuurlijke boetes ten opzichte van de begroting. Deze is middels bestedings- en dekkingsvoorstel bij de Programmaverantwoording 2018 aan de reserve toegevoegd. Deze middelen zullen in het kader van het handhavingsprogramma 2020 ingezet worden. |
Programmareserve Duurzaamheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Reserve Energiemaatregelen Utr. Scholen | 185 | 0 | 185 | 185 | |||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2028 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de berekening van de verwachte voordelen als gevolg van energiemaatregelen aan Utrechtse scholen in het kader van Utrechtse Energie is uitgegaan van bepaalde parameters (bijvoorbeeld verwachte toename van energiekosten). Met de schoolbesturen zijn overeenkomsten gesloten waarin hun aandeel in de investering is vastgelegd op basis van de verwachte besparingen. Als nadien zal blijken dat de verwachte besparing onvoldoende is behaald als gevolg van afwijkingen in de contractueel vastgelegde parameters, dan zijn wij als gemeente gehouden de schoolbesturen daarvoor financieel te compenseren. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties. | ||||||
Utrechtse Energie | 3.187 | 0 | 3.187 | 600 | 2.587 | ||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve is ingesteld om de mutaties in de uitvoering van de opgave Energietransitie op te kunnen vangen. | ||||||
Toelichting op het | Jaarlijks wordt er een bedrag aan de reserve onttrokken ter dekking van de kosten voor diverse subsidieregelingen binnen de opgave Energietransitie. In de 2e bestuursrapportage 2019 is de begrote onttrekking bijgesteld naar 0,600 miljoen euro. | ||||||
Leningen Utrechtse Energie | 5.050 | 0 | 5.050 | 5.050 | |||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2038 | ||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 16-9-2014 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Vanuit de beschikbaar gestelde budgetten voor Utrechtse Energie is een renteloze lening van vijftien jaar verstrekt aan het Energiefonds. De bestemmingsreserve is voor de afdekking van het risico en de rentelasten. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties. | ||||||
Utrechtse energie aardgasvrije wijken | 0 | 3.428 | 3.428 | 3.428 | |||
Aard van de reserve | Projectenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2036 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Utrecht wil zo snel mogelijk klimaatneutraal zijn. Dat doet de gemeente door te kiezen voor een warmtevoorziening, die duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is. Om geen oude gasleidingen meer te hoeven vervangen wordt er in Overvecht Noord gewerkt met duurzame alternatieven. De bestemmingsreserve is gevormd om op termijn grootschalige initiatieven te kunnen bekostigen. De reserve is gevoed vanuit de Rijksmiddelen voor de proeftuinen arrdgasvrije wijken. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties. | ||||||
Risicoreserve Bodem | 413 | 405 | 818 | 818 | |||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2043 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Binnen het Gebiedsplan bodem worden kosten gemaakt voor de monitoring van grondwaterverontreiniging, waarvoor budget is binnen de bodembegroting, en het treffen van maatregelen (zoals tegenbemalingen) ingeval de doelstellingen van het Gebiedsplan in gevaar zijn of dreigen te komen. Ook derden kunnen deelnemen aan het Gebiedsplan van de gemeente door middel van een bijdrageregeling. Saneringsverplichtingen van derden worden met de bijdrage overgedragen aan de gemeente. Ook de risico’s worden overgedragen aan de gemeente; door deze bijdragen te reserveren kunnen de risico’s worden gedekt. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties. | ||||||
Programmareserve Bereikbaarheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 24.646 | -3.598 | 21.048 | 13.388 | 17.911 | 16.525 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2040 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 151.446 | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit (reserve MIB) wordt ingezet voor de uitvoering van de meerjarige investeringsplannen uit het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. Door vertraging of versnelling van projecten ontstaan er afwijkingen van het kasritme van de projecten in het Meerjaren Perspectief Ruimte (MPR). De reserve is nodig om deze fluctuaties op te vangen. Daarnaast bevat deze reserve het gemeentelijk aandeel voor de financiering van het aanvullende pakket VERDER maatregelen. De reserve wordt gevoed uit het beschikbaar gestelde jaarlijkse budget tot en met 2040. | ||||||
Toelichting op het | De stortingen van 13,388 miljoen euro bestaan uit een overschot op het kasritme van auto 11,935 miljoen euro en een terugstorting van eerder uitgenomen bijdragen van 1,453 miljoen euro conform besluitvorming bij de Voorjaarsnota 2011 (verevening Bereikbaarheid). | ||||||
Parkeerexploitatie | 5.405 | 268 | 5.673 | 1.524 | 4.149 | ||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het doel van de egalisatiereserve parkeerexploitatie is om schommelingen in bepaalde baten of lasten tussen de jaren te egaliseren. Dit kunnen verwachte en onverwachte schommelingen zijn. De reserve heeft een plafond van maximaal 15% van de parkeerbaten. Begrote onttrekkingen in een jaar zullen alleen in werkelijkheid plaatsvinden wanneer dit nodig is voor een sluitende begroting. | ||||||
Toelichting op het | In het kader van de aanpak bevorderen P+R gebruik zijn er maatregelen getroffen om de parkeervoorzieningen te verbeteren. De lasten die dit met zich meebrengt zijn gedekt uit de parkeerreserve. In 2020 zal het resterende bedrag voor het P&R actieplan worden onttrokken aan de reserve, en heeft de reserve alleen nog de eenduidige bestemming van egalisatiereserve. In 2019 is ook het aanloopverlies parkeergarage Croeselaan gedekt uit de parkeerreserve. | ||||||
Onderhoud parkeervoorzieningen | 1.294 | 621 | 1.915 | 631 | 1.284 | ||
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.000 | ||||||
Minimum bedrag | 350 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2001 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De onderhoudsreserve is ingesteld om de schommelingen van het meerjarig groot onderhoud aan parkeergarages, transferia en stallingsvoorzieningen op te kunnen vangen | ||||||
Toelichting op het | De onttrekking van 0,631 miljoen euro heeft betrekking op de werkzaamheden aan de sprinklerinstallaties in diverse belanghebbende garages. Deze werkzaamheden zijn opgestart en zullen in 2020 worden afgerond. |
Programmareserve Openbare Ruimte en Groen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Egalisatiefonds rioleringen | 5.991 | 3.018 | 9.009 | 5.000 | 4.009 | ||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de rioolheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van het lopende jaar besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | ||||||
Toelichting op het | Mutatie -5 miljoen in boekjaar 2019 is overeenkomstig Voorjaarsnota 2019. Hiervan heeft 3 miljoen euro betrekking op het resultaat 2018. Deze meevaller is ontstaan door onverwachte positieve afrekeningen uit de rioolheffingen van voorgaande jaren van grootgebruikers enerzijds en door een hoger volume 2018 in aansluitingen en m3 grootverbruik dan verwacht anderzijds. | ||||||
Ophaaldienst | 5.793 | -23 | 5.770 | 5.770 | |||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de afvalstoffenheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt bij de voorjaarsnota van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van jaar t besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties begroot in 2019. | ||||||
Essentaksterfte 1002 | 4.327 | 0 | 4.327 | 1.300 | 3.027 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Voorjaarsnota 2017 is de ernst van de Essentaksterfte en de gevolgen van deze ziekte inzichtelijk gemaakt. Gezien de onzekerheid over het verloop van de ziekte is toen besloten een bedrag van 5,0 miljoen euro beschikbaar te stellen en te storten in een reserve. Daarmee zijn wij naar verwachting in staat gedurende vijf jaren de noodzakelijke maatregelen uit te voeren en de gevolgen van het daadwerkelijke verloop van de ziekte in de praktijk te monitoren. | ||||||
Toelichting op het | Mutatie -1,3 miljoen is de verwachte kosten voor maatregelen in 2019. Werkelijke onttrekking vindt plaats op basis van de verwachte kosten. | ||||||
Meerjaren Groen programma | 0 | 2.066 | 2.066 | 1.966 | 100 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 3.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Binnen het Meerjaren Groen Programma wordt gewerkt met een jaar budget, terwijl hierbij projecten voorkomen die een meerjarige uitvoer hebben. Hierdoor kunnen binnen de jaarschijf verschillen ontstaan, waarbij de besteding van de budgetten wel al is verplicht. Deze reserve kan deze verschillen opvangen. | ||||||
Toelichting op het | De onttrekking in 2019 van 1,966 miljoen euro is ter dekking van lasten voor de groenprojecten Vechtroute netwerk, Minstroom, ARK Demkaterrein, ARK Noordpunt en Niftarlakeplantsoen |
Programmareserve Economie
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Cofinanciering Pieken | 258 | 0 | 258 | 258 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Met de cofinanciering bij de (rijks)subsidieregeling Pieken in de Delta worden economische innovatieprojecten ondersteund die de innovatieve concurrentiekracht van Utrecht versterken. De reserve wordt vanaf 2015 aangewend voor de uitvoering van de Economische Agenda Utrecht. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties in 2019. | ||||||
Toeristische stadspromotie | 286 | 0 | 286 | 286 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 525 | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 2003 is de bestemmingsreserve toeristenbelasting ingesteld voor onbepaalde tijd. De reserve is gekoppeld aan de inkomsten toeristenbelasting met als doel een buffer op te bouwen voor | ||||||
Toelichting op het | Geen mutaties in 2019. | ||||||
Lokaal Economisch Fonds (LEF) | 1.221 | -521 | 700 | 570 | 130 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2015 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Met de gelden van het Lokaal Economisch Fonds werden subsidies verstrekt voor nieuwe werkgelegenheid, leerwerk- en stageplaatsen in Utrecht. Er was in totaal 8 miljoen euro beschikbaar tot en met 2018. | ||||||
Toelichting op het | In 2019 is een onttrekking gedaan van 0,570 miljoen euro ter dekking van de LEF subsidies die zijn aangevraagd in 2018 maar waarvan de uitvoering in 2019 heeft plaatsgevonden en ter dekking van de vorming van een voorziening dubieuze debiteuren. |
Programmareserve Werk en Inkomen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Werk en inkomen | 1.568 | -522 | 1.046 | 250 | 796 | ||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 27-6-2013 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de resultaatbestemming 2012 is deze reserve gevormd. De reserve komt voor het eerst voor in de Programmabegroting 2013. | ||||||
Toelichting op het | Bij de B&d voorstellen 2018 is 0,522 miljoen euro onttrokken voor de kosten Professional Portal Innovatie. De onttrekking van 0,250 miljoen euro is begroot als onderdeel van het pakket maatregelen bij de Voorjaarsnota 2019 (pagina 42). | ||||||
Revolverend fonds Werk en Inkomen | 3.273 | -1.370 | 1.903 | 1.000 | 903 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2099 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2015 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het Revolverend Fonds is bedoeld om samenwerking met onder andere uitzendbureaus en sociaal ondernemers bij het aan het werk helpen van mensen uit de bijstand te financieren. Voorwaarde voor dekking uit Revolverend fonds is dat de samenwerking leidt tot aantoonbare besparing op de uitkeringslasten. Bij de resultaatbestemming 2013 is 5 miljoen euro in de nieuw gevormde reserve gestort. De storting vloeiende voort uit besluitvorming rond de Kadernota Participatie en inkomen en de Uitwerkingsnota Werken aan werk. De reserve is voor het eerst zichtbaar in de Programmabegroting 2014. De oorspronkelijke spelregel was dat per jaar maximaal 1,5 miljoen euro vanuit het fonds mag worden ingezet. Bij de Tweede Bestuursrapportage 2015 zijn de spelregels aangepast zodat er meer flexibiliteit ontstaat bij het inzetten van middelen uit het Revolverend Fonds. Hierdoor wordt het mogelijk meerjarige verplichtingen aan te gaan tot het maximaal beschikbare bedrag. Het maximum van de reserve is 5 miljoen euro. Als gevolg van het BUIG-tekort sinds 2015 revolveert de reserve in werkelijkheid niet. In de overgenomen motie “M454/2019 laat revolverende fondsen echt werken” (bij raadsvoorstel Nota reserves; 5 december 2019) wordt daarom opgeroepen om de doelstelling en werking aan te scherpen. Zolang sprake is van een BUIG tekort kan op basis van de financiële spelregels niet in de reserve gestort worden. Het inboeken van de voordelen op de bijstandsverstrekking zou dan immers tot een toename van het tekort leiden. Het wijzigen van de voedingsspelregels kan hier geen verandering in brengen. Omdat de naam van de reserve tot op heden niet aansluit op de werkelijkheid wordt in het raadsvoorstel bij deze Jaarstukken 2019 voorgesteld om de naam van de reserve te wijzigen in “Re-integratiefonds Werk en Inkomen”. Voeding, maximum, looptijd en doelstelling van de reserve veranderen verder niet. | ||||||
Toelichting op het | Bij de bestedings- en dekkingsvoorstellen 2018 is 1,37 miljoen euro bedrag onttrokken voor de kosten voor de samenwerking met de uitzendbureaus, de SIB The Colour Kitchen en de SIB Buzinezzclub. In 2019 is conform begroting 1,0 miljoen aan de reserve onttrokken. | ||||||
Revolverend Fonds Jongeren schulden | 556 | 0 | 556 | 556 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 2-8-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2016 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Voorjaarsnota 2016 is amendement 28 ‘fonds met jongeren met problematische schulden’ aangenomen. | ||||||
Toelichting op het | In 2019 zijn geen mutaties geweest. | ||||||
Programmareserve Onderwijs
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Stroyenborchdreef brand | 18 | -18 | 0 | 0 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2019 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Dekking voor de herbouw van scholen die gehuisvest waren op de afgebrande locatie aan de Stroyenborchdreef | ||||||
Toelichting op het | Opgeheven. | ||||||
Masterplan voortgezet onderwijs | 524 | 0 | 524 | 524 | 0 | ||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 12-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | |||||||
Toelichting op het | Opgeheven in 2019. | ||||||
Masterplan primair onderwijs | 277 | 0 | 277 | 277 | |||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In te zetten ter dekking voor de laatste fase van langlopende huisvestingsknelpunten en projecten MPOHV | ||||||
Toelichting op het | Geen mutatie | ||||||
Huisvestingsprogramma | 1.416 | 1.909 | 3.325 | 3.325 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Voor de uitvoering van de huisvestingsprogramma’s onderwijs van eerdere jaren. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutatie. | ||||||
Piekopvang onderwijs LR | 770 | 0 | 770 | 54 | 716 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reservering wordt ingezet voor de Piekopvang in Leidsche Rijn. | ||||||
Toelichting op het | In 2019 is voor een bedrag van 54 duizend euro onttrokken. | ||||||
Meerjaren Perspectief Onderwijs Huisvesting | 10.792 | 0 | 10.792 | 3.750 | 5.164 | 9.378 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De uitvoering van het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. | ||||||
Toelichting op het | Meerjarenperspectief Onderwijs: In 2019 is vanuit het programma onderwijshuisvesting 3,750 miljoen euro toegevoegd aan de reserve in verband met de vertraging van enkele projecten voor tijdelijke huisvesting. Deze projecten vinden wel in 2020 of later plaats. Ook is 5,164 miljoen euro onttrokken. Deze onttrekking heeft plaatsgevonden vanwege wijziging van methodiek: het begrote bedrag is uitgangspunt en niet langer de werkelijke resultaten. | ||||||
Onderhoud en kapitaallasten Buitenschoolse opvang (BSO) | 1.792 | 188 | 1.980 | 1.980 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reservering is bestemd voor het onderhoud en de kapitaallasten van de gedane investeringen BSO. Op diverse plekken in de stad wordt BSO gerealiseerd in schoolgebouwen. Het schoolbestuur ontvangt een huurbedrag van de BSO instelling, en draagt deze af aan de gemeente ter compensatie van de kosten die de gemeente heeft. Enerzijds gaat dit om een onderhoudsvergoeding. Deze bijdrage zal gereserveerd worden voor het onderhoud dat in de toekomst aan het betreffende lokaal uitgevoerd zal moeten worden. Anderzijds kan het gaan om een vergoeding ter compensatie van investeringen die de gemeente mogelijk doet voordat de BSO haar intrek neemt. Er worden marktconforme huren gevraagd. Uitgangspunt is dat de gemeente binnen de looptijd van het huurcontract met de BSO haar lasten van de investering terugverdient. Er ontstaat dan een verschil in huurontvangst en werkelijke kapitaallast. Dit verschil wordt in de reserve opgenomen en dient ter dekking van de gemeentelijke kapitaallasten van de betreffende investering na afloop van of bij voortijdige beëindiging van het huurcontract. | ||||||
Toelichting op het | Geen mutatie | ||||||
Nieuwbouw Centrale Bibliotheek | 4.296 | 225 | 4.521 | 4.296 | 225 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 2-6-2014 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Betreft het restant van het (incidentele) investeringsbudget van Herontwikkeling postkantoor Neude. De gemeente heeft in het toenmalige coalitieakkoord besloten in totaliteit 6,1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de verhuizing van de Centrale Bibliotheek naar het oude postkantoor Neude. In 2017 is reeds een deel van deze middelen beschikbaar gesteld. Het betreft: Het bedrag dat in 2017 is verleend bestaat uit 1,154 miljoen euro uit de reserve voor incidentele kosten en investeringen Neude en 0,750 miljoen euro incidentele kosten en investeringen voor het Neude. In 2019 heeft de Centrale Bibliotheek het verzoek gedaan het restant van de middelen beschikbaar te stellen, zijnde 4,296 miljoen euro. | ||||||
Toelichting op het | De Bibliotheek is conform de verwachting eind 2019 opgeleverd. De begrote onttrekking van 4,296 miljoen euro heeft plaatsgevonden. | ||||||
Programmareserve Maatschappelijke Ondersteuning
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Plan van aanpak MO | 2.155 | 0 | 2.155 | 500 | 1.655 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 8.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2000 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Plan van Aanpak Maatschappelijke Opvang betreft de oorspronkelijke geoormerkte middelen voor het terugdringen van dakloosheid. | ||||||
Toelichting op het | De onttrekking in 2019 wordt aagewend voor de vernieuwing van de "Eerste opvang" voor daklozen. | ||||||
Programmareserve Veiligheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Projecten cameratoezicht | 173 | 0 | 173 | 173 | |||
Aard van de reserve | Projectenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is bestemd voor projecten op het gebied van cameratoezicht. In verband met werkzaamheden in het Stationsgebied moeten kabels en camera's tijdelijk worden verplaatst, en op een termijn van drie tot vijf jaar weer teruggeplaatst. De inzet van de reserve wordt lopende het jaar bepaald. | ||||||
Toelichting op het | In 2019 heeft er geen onttrekking plaatsgevonden. Toekomstige onttrekkingen worden lopende het desbetreffende jaar bepaald. | ||||||
Programmareserve Cultuur
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Utrechtse Cultuurlening | 100 | 0 | 100 | 100 | |||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 200.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 15-5-2014 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Wij hebben 0,100 euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van de Utrechtse Cultuurlening dat onder beheer is geplaatst van Cultuur & ondernemen (raadsbesluit 14.010565). | ||||||
Toelichting op het | Niet van toepassing. | ||||||
Fonds Broedplaatsen | 700 | 0 | 700 | 2 | 200 | 502 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 700.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-4-2014 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Wij hebben 0,701 euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van het borgstellingsfonds Creatieve Broedplaatsen dat onder beheer is geplaatst van de Triodos bank (raadsbesluit 14.002504). | ||||||
Toelichting op het | Jaarlijks wordt er 0,002 miljoen euro aan garantieprovisie verwacht die in overeenstemming met de samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeente Utrecht en de Triodosbank terugvloeit in het Fonds. |
Programmareserve Sport
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Grasmat Zoudenbalch | 696 | 0 | 696 | 48 | 744 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-9-2020 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 4-7-2002 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | FC Utrecht betaalt een commerciële huurprijs voor de velden op het trainingscomplex Zoudenbalch. | ||||||
Toelichting op het | Uit de commerciële huuropbrengst wordt jaarlijks een bedrag van 0,048 miljoen euro in de reserve gestort. | ||||||
Nota kapitaalgoederen Sport | 2.618 | -2.618 | 0 | 0 | 0 | ||
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2018 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2011 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve was bestemd voor toekomstig groot onderhoud aan de sportaccommodaties. De reserve is in 2019 omgezet naar de Voorziening Vastgoedonderhoud Sport. De omzetting van reserve naar voorziening is saldo neutraal. | ||||||
Toelichting op het | De reserve is per 31-12-2018 omgezet naar de Voorziening Vastgoedonderhoud Sport. In 2019 heeft er dan ook geen onttrekking plaats gevonden. | ||||||
Programmareserve Utrechts Vastgoed
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Vastgoedbeheer | 3.810 | 0 | 3.810 | 640 | 814 | 3.636 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2099 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2019 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve dient ter dekking van bedrijfsrisico's (bijvoorbeeld onverwachte tekorten op de exploitatie en de ontwikkeling van panden/percelen) en tevens als egalisatie van het jaarlijkse resultaat op de vastgoedportefeuille. | ||||||
Toelichting op het | De toevoeging van 0,640 miljoen euro aan de reserve heeft hoofdzakelijk betrekking op de sloop van een pand die later wordt uitgevoerd. De onttrekking van de reserve van 0,814 miljoen euro was ten behoeve van het egaliseren van het onderhoud en ten behoeve van van het egaliseren van het jaarlijks resultaat op de vastgoedportefeuille. | ||||||
Groot onderhoud Maatschappelijk Vastgoed | 843 | -843 | 0 | 0 | |||
Aard van de reserve | |||||||
Looptijd t/m | 31-12-2018 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Reserve is opgeheven | ||||||
Toelichting op het | |||||||
Energieneutraal Kernvastgoed | 0 | 0 | 390 | 390 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 11-7-2019 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De bestemmingsreserve ten behoeve van ‘volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in | ||||||
Toelichting op het | De toevoeging van 0,390 miljoen aan de duurzaamheidsreserve wordt veroorzaakt doordat investeringen met betrekking tot de onrendabele top later worden afgerond. | ||||||
Programmareserve Algemene Middelen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 13.055 | -3.128 | 9.927 | 9.927 | |||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 10.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-1997 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is ingesteld in 1997 en is bestemd voor het opvangen van frictiekosten bij de realisatie van voorzieningen in Leidsche Rijn. Dit betreft vooral de kosten van tijdelijke voorzieningen, eerste inrichting van scholen en het verevenen van tijdelijke tekorten op de stelpost Budgetstructuur Leidsche Rijn. | ||||||
Toelichting op het | Er worden geen mutaties begroot op de reserve budgetstructuur Leidsche Rijn. Gedurende het jaar worden frictiekosten op de daarvoor bestemde stelpost budgetstructuur Leidsche Rijn begroot en verantwoord. Bij de resultaatbestemming wordt de stand van de stelpost verrekend met deze reserve. De laatste jaren bedroeg het gemiddelde frictietekort circa 3 miljoen euro per jaar. De cumulatieve tekorten tot en met 2018 zijn verwerkt in de stand van de reserve per 1 januari 2020 ad 9,927 miljoen euro. | ||||||
MCV / Muziekpaleis | 100 | -100 | 0 | 0 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2019 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2012 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De bestemmingsreserve Muziekcentrum Vredenburg / Muziekpaleis is in 2012 ingesteld ter dekking van het opheffen van Muziekcentrum Vredenburg en van knelpunten bij de realisatie van het Muziekpaleis. Bij de doorlichting van deze reserve in 2017 is 0,345 miljoen euro vrijgevallen conform besluit bij voorjaarsnota 2017 pagina 15 en 16. Eind 2018 resteert nog een saldo van 0,100 miljoen euro. Tegenover deze reservering staan geen verplichtingen meer. Bij jaarstukken 2018 is besloten het restant van 0,100 miljoen euro te laten vrijvallen in het jaarresultaat 2018. | ||||||
Toelichting op het | De reserve is per 1 januari 2019 opgeheven. | ||||||
Decentralisatie Sociaal Domein | 5.120 | 5.120 | 4.000 | 1.120 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 6.705.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2014 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Decentralisaties sociaal domein is in 2014 ingesteld. Aanvankelijk diende hij ter financiële dekking van de risico's voor de in- en uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Bij de Voorjaarsnota 2016 is de benodigde omvang vastgesteld op 18 miljoen euro; 13 miljoen euro ter afdekking van de berekende risico’s en 5 miljoen euro voor innovatie. Bij voorjaarsnota 2017 zijn de risico's volgens de principes van risicomanagement gewaardeerd en gedekt via de algemene risicoreserve. Daardoor kon van de gereserveerde middelen 13 miljoen euro uit de reserve Decentralisatie Sociaal Domein vrij vallen. De resterende 5,120 miljoen euro bleef gereserveerd voor innovatie. | ||||||
Toelichting op het | Van het saldo van 5,120 miljoen euro is 4,0 miljoen euro bij voorjaarsnota 2019 vrijgevallen om een impuls te geven aan de aanpak van armoede en schulden, het verstrekken van de sociale basis en de versnelling in Overvecht. | ||||||
Muziekcentrum Vredenburg frictiekosten 2009 | 132 | -13 | 119 | 119 | 0 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2019 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2009 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve MCV frictiekosten 2009 is bestemd voor de financiële dekking van de kosten als gevolg van een reorganisatie uit 2009. De toekomstige kosten 2019 - 2025 van de afvloeiingsregeling oud personeel van de Muziekcentrum Vredenburg bedragen €51.000 zullen. Voor dit bedrag is met saldo uit de reserve een voorziening getroffen. Het resterende bedrag van €68.157 laten we vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. | ||||||
Toelichting op het | De reserve wordt per 1 januari 2019 opgeheven. | ||||||
Programmareserve Overhead
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Europese subsidies | 2.112 | -13 | 2.099 | 2.099 | |||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2024 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.184.866 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2006 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Europese subsidies fungeert vooral als risicovoorziening voor Kansen voor West. | ||||||
Toelichting op het | De uitvoering van de Europese subsidieprogramma's loopt over de jaargrenzen heen. Door het instellen van een reserve kunnen de schommelingen in uitgaven en inkomsten worden ondervangen. De verwerking van het dekkingsvoorstel 2018 à 0,013 miljoen euro betreft het cofinancieringsdeel van de gemeente Utrecht voor het Europese Subsidie-programma 'Kansen voor West'. | ||||||
ICT Investeringsprogramma | 4.422 | -2.540 | 1.882 | 1.882 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2029 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 10.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2006 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De inschatting is dat het huidige, beschikbare saldo van de ICT-reserve à 1,8 miljoen euro per 1-1-2020 nog niet volledig besteed zal zijn aan de lopende programma's binnen de IPM-kolom. Er is bij de Voorjaarnota 2019 een aanvraag gedaan voor een aantal meerjarige programma’s IPM. Indien deze wordt toegekend is de verwachting dat een deel van de toegekende middelen niet in 2019 besteed kunnen worden en in de reserve zullen vloeien voor aanwending in 2020. De hoogte hiervan is nog niet te bepalen. | ||||||
Toelichting op het | Bij de Verantwoording 2013 is besloten om de voordelen op het structurele budget van het ICT-Investeringsprogramma in te zetten ter dekking van incidentele nadelen en om eventuele restanten voortaan te storten in de reserve ICT Investeringen. Het doel en de reikwijdte van de reserve is hiermee verbreed naar het volledige budget van het ICT Investeringsprogramma. Mutaties zijn afhankelijk van de gerealiseerde projecten en zullen bij de jaarlijkse verantwoording via een dekkings- of bestedingsvoorstel voorgelegd worden. De verwachting is dat het saldo van de reserve de komende jaren volledig ingezet zal worden. In 2018 was de besteding op diverse ICT programma’s 2,540 miljoen euro hoger dan de beschikbare exploitatiebudgetten. Dit bedrag is toen ten laste gebracht van de reserve ICT investeringen |
Algemene reserve
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Algemene Reserve | 57.047 | 0 | 57.047 | 1.173 | 470 | 57.750 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 999.999.999 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1900 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's. De noodzakelijke hoogte van de algemene reserve wordt jaarlijks bepaald op basis van de geactualiseerde risicoberekening. Voor een uitgebreide toelichting hierop wordt verwezen naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in programmabegroting en jaarstukken. | ||||||
Toelichting op het | Na analyse van de vastgoedportefeuille is bij de voorjaarsnota 2018 besloten een bedrag van 0,470 miljoen euro vrij te laten vallen. Ten behoeve van het opstellen van de jaarstukken 2018 is het risicomodel geactualiseerd. Als gevolg daarvan is bij voorjaarsanota 2019 de benodigde 1,173 miljoen euro toegevoegd om het weerstandsvermogen op 1 te brengen. Per saldo bedroegen de mutaties in 2019: 0,703 miljoen euro. | ||||||
Algemene dekkingsreserve | 42.888 | 21.081 | 6.218 | 70.187 | 53.734 | 54.315 | 69.606 |
Aard van de reserve | Algemene reserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 999.999.999 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De algemene dekkingsreserve wordt gebruikt voor concernbrede reserveringen; onder andere van incidentele baten uit erfpachtconversies en resultaten uit de verkoop van gemeentelijk eigendom. Daarnaast wordt de algemene dekkingsreserve gebruikt voor egalisatie tussen de jaren van de meerjarenraming. | ||||||
Toelichting op het | Correctie beginbalans 2019 Algemene dekkingsreserve (bedragen x € 1.000) Onttrekkingen Algemene dekkingsreserve Stortingen 2019 Algemene dekkingsreserve |
Reserves ten bate van de Vaste Activa
x € 1.000 | |||||||
Saldo | Correctie beginbalans | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |
a | b | c | d=a-b+c | e | f | g=d+e-f | |
Vaste Activareserve | 290.277 | 3.253 | 293.530 | 21.467 | 13.000 | 301.997 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1999 | ||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Instelling van een activareserve of toevoegingen daaraan vinden plaats op basis van een raadsbesluit bij de vaststelling of een wijziging van de begroting. Aan de reserve wordt vervolgens jaarlijks onttrokken om de bijbehorende afschrijvingslast te dekken. Kapitaallasten bestaan uit rente en afschrijving. De rentevergoeding op deze reserve wordt ingezet om de rentelast te dekken. | ||||||
Toelichting op het | Als een vast actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Vanuit deze reserve worden vervolgens jaarlijks de bijbehorende kapitaallasten betaald. |