Algemene programmadoelstelling
De stad Utrecht heeft een toenemende aantrekkingskracht op mensen en bedrijven. Er gaan steeds meer mensen wonen en werken in en rond Utrecht, en ook het aantal bezoekers blijft stijgen. Deze groei vertaalt zich door naar een groeiende mobiliteitsvraag.
Ruimte is schaars, het wordt steeds drukker op straat. Meer Utrechters verplaatsen zich binnen de stad en ook het verkeer van en naar Utrecht groeit. Steeds meer mensen kiezen voor het openbaar vervoer, fiets en/of lopen. Dat past bij het duurzaam mobiliteitssysteem dat wij voor ogen hebben. Als belangrijk onderdeel van een gezond stedelijk leven voor iedereen, kiezen we primair voor deze vervoerswijzen die weinig ruimte innemen. Toch is een systeemsprong nodig: door de groei van de stad is alleen uitbouw van het huidige vervoerssysteem niet meer afdoende. Deze duurzame systeemsprong is een voorwaarde voor een gezonde doorgroei en een aantrekkelijke ruimtelijke ontwikkeling van de stad, zoals met de Ruimtelijke Strategie Utrecht wordt nagestreefd.
Aan de omslag naar een aantrekkelijk en duurzaam mobiliteitssysteem werken we samen met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen in de stad en met andere overheden. We brengen de behoeften van gebruikers van de openbare ruimte en de mobiliteitsbehoefte – bereikbaarheid voor iedereen - met elkaar in evenwicht.
Verplichte BBV Indicatoren
Om een eenduidig beeld te vormen over de beleidsresultaten van de gemeente en gemeenten onderling te kunnen vergelijken is er een aantal wettelijke verplichte indicatoren bij de programma’s opgenomen.
De verplichte Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) indicatoren Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig en Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser zijn vervallen als gevolg van gewijzigd beleid bij bronhouder VeiligheidNL. Dat heeft tot gevolg dat onvoldoende actuele gegevens voor deze indicatoren voor gemeenten beschikbaar zijn. Daardoor zijn deze indicatoren niet meer duurzaam.
(bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-73660.html )
Meerjarig overzicht per prestatiedoelstelling
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie | Actuele | Realisatie | Actuele | |
04-1-1-1 | Mobiliteitsmanagement Gebruiker Centraal | -1.613 | -1.613 | -2.648 | -2.648 | 889 |
Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | -3.843 | |
04-1-1-4 | ||||||
04-1-2-1 | Uitvoering fiets- en voetgangersprojecte | -2.804 | -2.394 | -2.510 | -2.295 | -4.431 |
Uitvoering projecten Openbaar Vervoer | -1.344 | -8.431 | -3.733 | -3.522 | -5.758 | |
04-1-2-2 | ||||||
04-1-2-3 | Uitvoering projecten auto (gebruik) | -14.325 | -10.490 | -15.460 | -15.098 | -24.291 |
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren | 23.968 | 24.550 | 27.837 | 29.206 | 29.329 | |
04-1-3-1 | ||||||
04-1-3-2 | Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren | -5.976 | -5.371 | -7.513 | -6.824 | -8.114 |
Totaal | -2.094 | -3.750 | -4.026 | -1.181 | -16.219 |
Bovenstaande tabellen geven een overzicht van het saldo van baten en lasten per prestatiedoelstelling voor het hele programma weer.