Jaarstukken 2019

Wat heeft dat gekost?

x€1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2018

Realisatie 2018

Nominale
begroting 2019

Actuele
begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2020

Baten

02-7-1-1

Uitvoeren Masterplan

37.848

46.314

25.190

23.353

9.116

-14.237

-2.833

Totaal Baten

37.848

46.314

25.190

23.353

9.116

-14.237

-2.833

Lasten

02-7-1-1

Uitvoeren Masterplan

39.634

53.200

28.032

22.595

-5.512

28.107

-3.991

Totaal Lasten

39.634

53.200

28.032

22.595

-5.512

28.107

-3.991

Saldo baten en lasten

-1.786

-6.886

-2.842

758

14.628

13.870

1.158

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

0

5.100

5.100

0

0

Onttrekking reserves

0

0

0

0

0

0

0

Saldo na mutaties reserves

-1.786

-6.886

-2.842

-4.342

9.528

13.870

1.158

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Uitvoeren Masterplan
Het resultaat 2019 op het programma Stationsgebied sluit op 13,9 miljoen euro voordelig en is opgebouwd uit een tweetal onderdelen: het geprognosticeerd eindresultaat van de grondexploitatie en de gerealiseerde lasten en baten grondexploitatie 2019 (cashflow) inclusief de financieel technische verwerking van de activering van de fietsenstalling Stationsplein Oost.

Geprognosticeerd eindresultaat grondexploitatie Stationsgebied
Het geprognosticeerd eindsaldo van de geactualiseerde grondexploitatie (2022) sluit op 3,2 miljoen euro voordelig. Voor een gedetailleerde toelichting op de ontwikkeling van de meerjarig geraamde lasten en baten verwijzen wij naar het Meerjaren Perspectief Ruimte 2020.

Gerealiseerde lasten en baten grondexploitatie jaarsnede 2019 (cashflow)
De werkelijke baten in 2019 zijn 14,2 miljoen euro lager dan geraamd. Het verschil wordt vooral verklaard door vertraagde uitgiftes (24 miljoen euro). Deze baten schuiven door naar 2020. Daarnaast zijn de baten lager doordat een deel van de bijdrage regionale voorzieningen voor de Uithoflijn doorschuift naar 2020 (2,2 miljoen euro). Er zijn hogere baten in verband met de financieel technische verwerking van de activering van de fietsenstalling Stationsplein Oost (8,8 miljoen euro). Daarnaast zijn de baten hoger door de onttrekking aan de voorziening negatieve grondexploitatie in verband met het hierboven genoemde positieve resultaat op het geprognosticeerde eindsaldo van de geactualiseerde grondexploitatie (3,2 miljoen euro). 

De gerealiseerde lasten in 2019 zijn 28,1 miljoen euro lager dan begroot. Het verschil wordt vooral veroorzaakt door de langere doorlooptijden van in uitvoering genomen werken, zoals Catharijnesingel, Jaarbeursplein, omgeving Stationsplein Oost en de realisatie van regionale voorzieningen zoals de Uithoflijn en de daarmee samenhangende plan- en proceskosten (13,7 miljoen euro). Daarnaast wordt het verschil verklaard door overige plankosten en de financieel technische verwerking van de gemeentelijke bijdrages Lombokplein (3,5 miljoen euro). Het resterende verschil wordt verklaard door het saldo van de jaarlijkse lasten en baten dat wordt verrekend met de balanspost onderhanden werk (10,9 miljoen euro).

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/12/2020 12:37:39 met de export van 05/04/2020 12:44:28