Onderhoudskosten gebouwen
Het onderhoud van de gebouwen is gebaseerd op het in stand houden van de kapitaalgoederen in een redelijke staat, conform de norm zoals vastgelegd in kader 8 van de Kaderbrief Vastgoed 2017.
Bij de indeling van bovenstaande tabel is gekozen om de programma-indeling van de rest van de begroting zo veel mogelijk vast te houden. Dit kan overal behalve bij het programma Sport. Het programma Sport wordt ingedeeld in buitenaccommodaties, binnenaccommodaties en zwembaden. Omdat onder buitenaccommodaties de sportvelden, de speeltuinen en de volkstuinen vallen, wordt dit onderdeel verantwoord bij het onderdeel 'Groen'.
Onder het Programma Bereikbaarheid vallen de parkeergarages en fietsenstallingen. Dit betreft het onderhoud van de stallingsvoorzieningen voor fietsen (openbare stallingen, buurtstallingen en fietstrommels) en auto's (belanghebbende garages, openbare garages en P+R transferia).
Een aantal grote onderhoudsklussen aan parkeergarages zijn in 2019 gestart. Afronding zal in 2020 plaatsvinden.
Programma Onderwijs : onderhoud is geen gemeentelijke taak voor schoolgebouwen die in eigendom zijn van schoolbesturen. Voor het onderhoud aan schoolgebouwen waar de gemeente zelf eigenaar van is was voor 2019 een budget van 0,711 miljoen euro geraamd. Daarnaast is er een onderhoudsbudget van 0,188 miljoen euro voor verhuurde voormalige schoolgebouwen. In totaal is er 0,948 miljoen euro uitgegeven aan onderhoud. De overschrijding wordt opgevangen binnen programma Onderwijs.
Voor het Programma Sport wordt hier het onderhoud van de zwembaden, de gymzalen en de sporthallen toegelicht.
Per saldo is de begroting met 0,4 miljoen euro overschreden. Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door hogere kosten aan het onderhoud van de zwembaden.
Onder het Programma Utrechts Vastgoed vallen alle overige panden. Dit betreft onder andere de welzijnspanden, Multifunctionele Accommodaties, de cultuur en -erfgoedpanden etc.
De begroting voor het onderhoud Programma Vastgoed wordt gebaseerd op een meerjarenraming. Hieraan liggen Meerjarenonderhoudsplannen (MJOP) voor de panden ten grondslag. De MJOP’s worden periodiek bijgesteld door middel van inspecties. In 2017 zijn we gestart met het versneld actualiseren van de MJOP's. Hierdoor is er voor nagenoeg alle panden een geactualiseerde MJOP beschikbaar. Daaruit blijkt dat in de toekomst de onderhoudsmiddelen niet geheel toereikend zullen zijn. Bovendien moeten in de komende jaren werkzaamheden opnieuw aanbesteed worden in een periode van economische hoogconjunctuur. Dit kan prijsopdrijvend werken. Tevens zien we vanaf 2022 een stijging in de onderhoudsbehoefte ontstaan. De hierboven geschetste problematiek en de piek in het onderhoud in 2022 en verdere jaren wordt conform toezegging 18/T125 in een aparte raadsbrief nader toegelicht.
Het resultaat geeft een overschrijding van 0,9 miljoen euro. Dit resultaat wordt veroorzaakt door 0,45 miljoen euro extra werkzaamheden die zijn verricht buiten het jaarplan om (0,45 miljoen euro), extra onderhoud bij de MFA's (0,35 miljoen euro), een voordelig resultaat op de servicekosten (0,1 miljoen) en een nadelig resultaat op de apparaatskosten (0,2 miljoen euro).