Prestatiedoelstelling
P1.1.1 We werken achterstallig onderhoud weg aan de kapitaalgoederen
Om de openbare ruimte goed te beheren en het achterstallig onderhoud weg te werken verzetten we veel werk. We:
Kadernota beheer openbare ruimte
- werkten aan een nieuwe visie op het beheer van de openbare ruimte, waarbij we de inspectiemethoden verfijnden en de methode voor risico-inschattingen verder uitwerkten. Daarmee brengen we de omvang van het achterstallig onderhoud en de benodigde structurele budgetten voor de instandhouding van het ambitieniveau beter in beeld. Ook de gewijzigde landelijke regelgeving van de wet Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) over het achterstallig onderhoud en de financiering speelt daarbij een rol. De uitkomsten nemen we op in de Kadernota beheer openbare ruimte die we bij Voorjaarsnota 2020 aan u voorleggen.
Groen
- controleerden 16.000 essen op essentaksterfte. Daaruit bleek dat de mate van aantasting vergelijkbaar is met voorgaande jaren. De te nemen maatregelen om de ziekte te bestrijden waren minder omvangrijk dan verwacht. We informeerden u met raadsbrieven over de slechte staat van de essen op de landgoederen en de voortgang essentaksterfte . Er zijn 1800 essen gesnoeid en ruim 1300 essen gerooid. Bij de herplant gebruikten we de Leidraad herplant essentaksterfte .
- namen extra preventieve en reactieve maatregelen om de eikenprocessierups te bestrijden omdat de plaag drie keer zo groot was als in 2018. Daarmee konden we niet voorkomen dat het aantal meldingen van overlast vier keer zo groot was als in 2018. We informeerden u hierover met een brief .
- kapten in twaalf straten ongezonde bomen of bomen met veel wortelopdruk en voorzagen de straten van nieuwe bomen. Daarbij zijn 280 bomen geplant. Per saldo plantten we 24 bomen meer dan we verwijderden. In diverse straten overlegden we met bewoners over de soort en de plek van de nieuwe bomen.
- gaven het groen extra water in het voorjaar vanwege de droogte. Over heel 2019 waren de extra inspanningen beperkt.
- namen bestratingsdruk door boomwortels weg bij ruim 3.000 bomen in meer dan 600 straten. Dat deden we onder meer door boomspiegels te vergroten.
Civiele constructies
- rondden de betonreparatie van de Marnixbrug af.
- constateerden op basis van een inspectie van de Prins Clausbrug dat er meer onderhoud nodig is dan vervanging van de beschermende verflaag. Om overlast te beperken en werk met werk te kunnen maken pakken we dit in één keer aan in 2020.
- voerden naar aanleiding van nieuwe regelgeving aanvullende onderzoeken uit naar de bodemkwaliteiten en niet gesprongen explosieven bij de Bemuurde Weerd. Daardoor start de vervanging van de kademuur in 2020.
- liepen vertraging op bij de aanbesteding van het vervangen van de beschoeiing tussen de Bartholomeusbrug en de Vaartscherijnbrug, aan de kant van de Catharijnesingel.
- vervingen de Rhijnnauwenburg en 3 bruggen in het Griftpark. We bereidden de vervanging van de vier bruggen in Lunetten voor.
- combineerden het vervangen van de beschoeiing aan de Schermhornstraat met saneringswerkzaamheden.
- startten nader onderzoek naar de stabiliteit van de geluidswal Veldhuizen.
Stadsbaantunnel
- gaven opdracht om hittewerende bekleding in de Stadsbaantunnel aan te gaan brengen. Uit hitteproeven blijkt dat delen van de Stadsbaantunnel niet voldoen aan de brandwerendheidseisen. Met beheersmaatregelen, zoals een addendum op het incidentenbestrijdingsplan, zorgden we ervoor dat de tunnel voldoende veilig is totdat de hittewerende bekleding is aangebracht. Met een raadsbrief informeerden we u over de voortgang.
Project wal- en kluismuren
- constateerden dat de beschikbare financiële middelen voor het project Wal- en Kluismuren ontoereikend zijn om de herstelwerkzaamheden te voltooien. Dit ondanks de herijking uit 2017 en de extra middelen uit 2018. Ook de beoogde planning bleek niet langer haalbaar. Wij hebben toen aangegeven dat wij het werk waar mogelijk stil leggen of temporiseren, enkele directe maatregelen nemen om de projectbeheersing te versterken en een extern onderzoek uit laten voeren. Op basis van het extern onderzoek is ons duidelijk geworden welke stappen nodig zijn voor het vervolg: het opstellen van een grondige nieuwe aanpak, het verder versterken van de projectorganisatie en de urgente werkzaamheden blijven oppakken.
Wegen
- voerden groot onderhoud uit aan de Furkabaan (stil asfalt), Simplonbaan (stil asfalt), Accacialaan en Rijnlaan (stil asfalt). We legden in totaal zeven kilometer stil asfalt aan.
- voerden groot onderhoud uit aan de Prinses Irenelaan. Dit combineerden we met de herinrichting van de weg.
- vervingen het asfalt van Papendorpsepad. Hierdoor is het comfort voor de fietsers aanzienlijk verbeterd.
- schoven het groot onderhoud aan de Oudwijkerdwarsstraat door naar 2020 om dit te combineren met wensen vanuit de wijk voor herinrichting.
Openbare verlichting
- vervingen 3.900 armaturen (6% van het totaal) door armaturen met moderne led verlichting. Daarbij kozen we voor armaturen die passen bij de afspraken met de leden van het burgerinitiatief ‘Elke dag verdient een nacht van de nacht’ om lichthinder in de stad te beperken.
- vervingen 23 voedingskasten (4% van het totaal) voor de openbare verlichting.
- vervingen 9,6 kilometer (0,6% van het totaal) aan oude elektriciteitskabel door nieuwe.
Verkeersregelinstallatie
- vervingen vier van de vijf geplande verkeersregelinstallaties: bij het Provinciehuis, Prins Hendriklaan/Jan van Scorelstraat, Europaplein en Majellapark. Daarbij zijn we overgestapt op energiezuinige ledlampen. Omdat het beheer van de verkeersregelinstallaties voor de Uithoflijn veel voorbereiding vroeg is de geplande vervanging van de installatie bij de Lucasbrug en het vervangen van kabels voor dataverbindingen doorgeschoven naar 2020.
Conclusie
We voerden het grootste deel van het geplande groot onderhoud uit of startten daarmee.
We constateerden dat de beschikbare financiële middelen voor het project Wal- en Kluismuren ontoereikend zijn om de herstelwerkzaamheden te voltooien. Dit ondanks de herijking uit 2017 en de extra middelen uit 2018. Ook de beoogde planning bleek niet langer haalbaar. We hebben u met raadsbrieven op de hoogte gehouden over de vervolgstappen.
Door het voorbereiden van een nieuwe Kadernota beheer openbare ruimte kunnen we u bij de Voorjaarsnota 2020 inzicht bieden in de benodigde structurele budgetten, de omvang van het achterstallig onderhoud en de financiering voor de komende jaren.