Jaarstukken 2019

Wat heeft dat gekost?

x€1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2018

Realisatie 2018

Nominale
begroting 2019

Actuele
begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2020

Baten

05-1-1-1

Achterstallig onderhoud wegwerken

4.475

4.107

4.475

4.639

4.261

-378

4.629

Totaal Baten

4.475

4.107

4.475

4.639

4.261

-378

4.629

Lasten

05-1-1-1

Achterstallig onderhoud wegwerken

46.794

45.066

49.502

48.602

49.050

-448

47.929

Totaal Lasten

46.794

45.066

49.502

48.602

49.050

-448

47.929

Saldo baten en lasten

-42.320

-40.960

-45.028

-43.963

-44.788

-825

-43.299

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

16.314

16.314

0

3.000

3.000

0

0

Onttrekking reserves

12.314

11.487

0

2.271

2.271

0

0

Saldo na mutaties reserves

-46.320

-45.786

-45.028

-44.692

-45.517

-825

-43.299

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Achterstallig onderhoud wegwerken
In 2017 hebben we een start gemaakt met Waterproof Lombok, een project om de wateroverlast in Lombok op te lossen. Perceeleigenaren van souterrain-woningen kunnen zelf ook een aandeel leveren in het oplossen van de wateroverlast, waarbij de gemeente in dat geval een bijdrage in de kosten toekent aan de eigenaren. Voor het toekennen van bijdragen aan eigenaren is totaal 1,0 miljoen euro beschikbaar gesteld bij de Voorjaarsnota 2016. We hebben nog weinig kosten vergoed aan de perceeleigenaren van souterrain-woningen. Hierdoor hebben we een voordeel van 0,9 miljoen euro in 2019. De subsidieregeling is verlengd tot 2021.

Als gevolg van de economische hoogconjunctuur zien we forse prijsstijgingen in de grond-, weg- en waterbouw (GWW). In de afgelopen twee jaar is de gemiddelde prijsstijging in de GWW fors hoger dan de gehanteerde prijsindex op de budgetten. Dit heeft geresulteerd in een nadeel van 1,7 miljoen euro.
In het kader van werk met werk maken is groot onderhoud doorgeschoven naar 2020. Groot onderhoud in de Oudwijkerdwarsstraat, de Kleine Singel, Lange Nieuwstraat en Taagdreef is doorgeschoven om dit te combineren met wensen vanuit de wijk voor herinrichting. Dit heeft geresulteerd in lagere lasten in 2019 van 0,8 miljoen euro.
Het beheer en onderhoud aan het stationsgebied heeft tot een nadeel geleid. Een deel van dit beheer en onderhoud wordt verzorgd door een externe partij. Zij verzorgen onder andere het beheer en onderhoud aan de stationshal en brengen daarvoor kosten in rekening aan Prorail, NS en de gemeente Utrecht. In 2019 zijn deze kosten hoger dan waarmee rekening is gehouden, wat heeft geresulteerd in een nadeel van 0,5 miljoen euro.

Om de veiligheid in de openbare ruimte op een acceptabel niveau te brengen zijn in de binnenstad, naar  aanleiding van de aangetroffen onderhoudstoestand van een aantal werfkelders, waar de eigenaren niet te achterhalen waren, constructieve werkzaamheden uitgevoerd aan deze kelders en de omgeving hiervan. De kosten hiervan bedragen 0,8 miljoen euro.

Bij de voorjaarsnota van 2017 heeft de raad 5,0 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de komende jaren om de gevolgen van de essentaksterfte op te kunnen vangen. In 2019 is 1,3 miljoen euro uit de reserve gehaald op basis van de geschatte werkzaamheden. De effecten van de ziekte zijn echter in 2019 niet zo hevig geweest als van tevoren verwacht, maar zijn vergelijkbaar met 2018. De werkelijke lasten zijn 0,8 miljoen euro. Het voorstel is om het voordeel van 0,5 miljoen euro terug te storten in de reserve. De stand van de reserve komt daarmee ultimo 2019 op 3,5 miljoen euro.

Voor het overige, per saldo 0,4 miljoen euro, zijn er kleinere voordelen in de lasten.

In de baten is een voordeel van 0,4 miljoen door saldo diverse posten

Verbonden Partijen

Bijdrage 2019 aan Vereniging parkmanagement Papendorp 0,307 miljoen euro.
Bijdrage 2019 aan Vereniging parkmanagement De Wetering- Haarrijn 0,226 miljoen euro.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/12/2020 12:37:39 met de export van 05/04/2020 12:44:28