Prestatiedoelstelling
P2.2.1 Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen
Onderwijsimpuls
Met de subsidie Onderwijsimpuls geven we een extra impuls aan de ontwikkeling van onderwijsprofessionals en de onderwijskansen van leerlingen. Scholen ontwikkelen (vernieuwende) werkwijzen en leren van en met elkaar. in 2019 zijn er twintig initiatieven van 22 scholen van start gegaan met steun van de incidentele subsidie Onderwijsimpuls. Het aantal deelnemende scholen is hoger dan het aantal aanvragen omdat er projecten zijn waarin scholen in samenwerking met elkaar onderwijs ontwikkelen. Het betreft zowel primair als voortgezet onderwijs. Er zijn ook projecten waarin scholen PO en VO met elkaar samenwerken om van elkaar te leren en om de overgang van PO naar VO soepeler te maken. De belangstelling vanuit het onderwijs groot voor deze subsidiemogelijkheid is onverminderd groot. De regeling wordt volledig benut.
Cognitie: kansrijke deelname en schoolloopbaan
Binnen het regionaal programma voortijdig schoolverlaten, de SchoolWerkt-agenda 2017-2020, wordt in de regio Utrecht door gemeenten en VO en MBO onderwijsinstellingen samengewerkt om jongeren van 12 tot 22 jaar zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun ontwikkeling naar een kansrijke deelname aan de samenleving. Het behalen van een startkwalificatie vergroot de kansen op de arbeidsmarkt.
Ook in 2019 is de samenwerking binnen het regionaal programma met succes gecontinueerd. De samenwerking tussen MBO-instellingen en leerplicht/RMC om voortijdig schoolverlaten te voorkomen is verder versterkt door preventieve samenwerking rondom verzuim en zorg. Alle leerlingen die overstappen van naar het MBO zijn in beeld en krijgen indien nodig passende ondersteuning. Daarbij is specifiek aandacht voor een goede start in het MBO onder andere door een ‘warme’ overdracht van jongeren in een kwetsbare positie.
Ook wordt samengewerkt met de partners aan een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, zodat jongeren een stageplek of kunnen vinden en behouden. Jongeren worden geïnformeerd over de situatie op de arbeidsmarkt bij het maken van hun studiekeuze. Het streven is er op gericht om jongeren te stimuleren bij het kiezen van een opleiding die past bij hun interesses en met een goed arbeidsmarktperspectief.
Werk voor iedereen
In samenwerking tussen onderwijs, economie en werk en inkomen leggen we de focus op een duurzaam inzetbare beroepsbevolking die is opgeleid voor de snel veranderende arbeidsmarkt. Daarbij ligt de focus op de marktgroepen bouw en techniek, onderwijs, ict en zorg. In deze sectoren zijn nu en in de toekomst de meeste werknemers nodig voor een krachtige Utrechtse economie. Met het onderwijs zijn in 2019 belangrijke stappen gezet. Zo is er een succesvolle aanvraag ingediend door het Utrechtse vmbo voor het versterken van het techniekonderwijs, is er een subsidie toegekend voor een Techexperience center dat kinderen op jonge leeftijd in contact brengt met techniek en zijn er meerdere projecten gestart tussen onderwijs en bedrijfsleven om meer in de praktijk op te leiden. We verwijzen ook naar … (algemeen stuk over werk voor iedereen).
Aandacht voor mbo
In het coalitieakkoord 2018-2022 is er veel aandacht voor het mbo en de belangrijke rol die het mbo vervult in het opleiden voor de banen van de toekomst. In het ambitiedocument sterk Utrechts mbo dat in april 2019 beschreven gemeente en de onderwijspartners de ambities. Vier ambities staan centraal: podium voor het mbo, gelijke kansen in het onderwijs, aansluiting op de arbeidsmarkt en innovatie in het mbo. Samen met het mbo willen we de stad kennis laten maken met de mbo talenten. Het mbo leidt bijna de helft van de Utrechtse beroepsbevolking op en de werkgevers hebben een grote behoefte aan vakmensen. De inzet is om alle mbo talenten maximale kansen te geven, door als nodig de goede ondersteuning en begeleiding te bieden, en ze de vaardigheden en competenties mee te geven die de arbeidsmarkt het hardst nodig heeft. In 2019 is gewerkt aan het vertalen van de ambities naar een uitvoeringsplan 2020-2022.
Ook in 2019 is de aanpak 'Focus, blik op de toekomst’ gecontinueerd en verder uitgebreid. Met deze aanpak worden jongeren (tot 23 jaar) zonder startkwalificatie, schoolinschrijving of inkomen, begeleid naar onderwijs of werk of noodzakelijke hulpverlening. Dit is een wijkgerichte aanpak, waarbij vanuit de hulpvraag van de jongere, een integrale aanpak centraal staat. In schooljaar 2018/2019 zijn met deze aanpak ruim 800 jongeren benaderd. Uiteindelijk bleken daarvan nog ruim 700 jongeren binnen de doelgroep te vallen. De helft daarvan is actief begeleid. De overige jongeren zijn ook in beeld gebracht. Het grootste deel daarvan stond ingeschreven op het mbo, of had een inkomen van meer dan 300 euro. Een kleiner deel ontving een uitkering, waaronder een Wajong of had werk én een uitkering. Tot slot behaalde een aantal jongeren een startkwalificatie of stond ingeschreven in het hoger onderwijs.
Eén van de doelgroepen die door Focus wordt begeleid zijn jongeren in een kwetsbare positie (JIKP): Jongeren die uit- of doorstromen vanuit het praktijkonderwijs (Pro), het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en de entreeopleidingen van het MBO. Ook los van Focus werkten we in 2018 samen aan een sluitende aanpak om iedere jongere in een kwetsbare positie een passende duurzame (werk)plek en/of passende begeleiding te bieden. Dit doen we in nauwe samenwerking met externe (onderwijs)partners, UWV, het leerwerkloket, SBB, werkgevers, regiogemeenten en andere gemeentelijke afdelingen zoals Werk en Inkomen en het WSP. Door jongeren in beeld te hebben en houden, hen naar duurzaam werk te begeleiden en doorlopende ondersteuning vanuit het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs naar mbo-entree te bieden.
Zorg 12-23 jaar
Ook in het voortgezet onderwijs hebben we de samenwerking met de kernpartners gecontinueerd en is de uitvoering van passend onderwijs en de aansluiting bij de zorg voor jeugd in de stad verder versterkt. De uitkomsten van de ‘thuiszitterssprint’ en een aanscherping van de opdrachtformulering hebben daaraan bijgedragen.
De verdere versterking van de stedelijke kernpartneraanpak in het mbo is aandachtspunt binnen het mbo actieplan. De gemeenten Zeist en Nieuwegein hebben in het kader van de regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten, het initiatief genomen om te onderzoeken of een regionale kernpartneraanpak ontwikkeld kan worden. Daarnaast is in regionaal verband aandacht geweest voor de overgang van jongeren met een (zorg)ondersteuning naar het mbo en de entreeopleidingen.
Aan de hand van een leertraject is gekeken hoe de kernpartneraanpak op school ingevuld werd.
Talentontwikkeling en burgerschap
Op tien Brede Scholen in het voortgezet onderwijs met in totaal ruim 6700 leerlingen organiseren we extra na- en binnenschoolse activiteiten op het gebied van talentontwikkeling. De activiteiten beslaan een divers gebied, zoals sport en cultuur, media en techniek; ze zijn een aanvulling op het bestaande curriculum. Bij de uitvoering en organisatie van activiteiten worden combinatiefunctionarissen ingezet; daarmee maken we verbinding met de wijk en met sport-en cultuurorganisaties. Op een aantal VO scholen met een VMBO afdeling is er jongerenwerk op school, mede in het kader van preventie van polarisatie en radicalisering. Jongerenwerk op school is sinds 2016 geïntensiveerd vanuit het programma 'Utrecht zijn we samen. In 2019 zetten we dit voort. In 2019 zijn de resultaten van de herijking Bredeschool VO verwerkt in de beleidsregel 2020 samen met de extra inzet twee FTE combinatiefunctionaris VO.
Burgerschap: Vanuit het programma UZWS is door het college een taskforce ingesteld; onderwijs is daarin een belangrijk thema. Op advies van de taskforce is vanuit de Universiteit Utrecht vanaf schooljaar 2017-2018 in samenwerking met het VO gewerkt aan een onderzoek onder docenten, leerlingen en ouders naar hun ervaringen met polarisatie en radicalisering. De resultaten hiervan worden in november 2018 gedeeld met de stad. Op basis hiervan kijken we samen met schoolbesturen en schooldirecties in 2019 of en hoe een vervolg nodig is en welke investeringen dit van betrokkenen vraagt.