Prestatiedoelstelling
P2.1.1 Voorbereiden van leerlingen op hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school
Cognitie 0 - 12 jaar
In 2019 is hard gewerkt aan het harmoniseren van de peuterspeelzalen/voorscholen en de kinderopvang. Er is enerzijds met een eenjarige beleidsregel uitvoering gegeven aan het voorschoolse aanbod en anderzijds is nieuw beleid gemaakt voor voorschoolse educatie voor de periode 2020-2023. In mei is de Nota van Uitgangspunten voorschoolse educatie 2020-2023 vastgesteld. Deze Nota van Uitgangspunten is in afstemming met de houders van kindercentra, Spelenderwijs en het primair onderwijs tot stand gekomen.
In 2019 is in het kader van het onderwijsachterstandenbeleid tevens uitvoering gegeven aan subsidies voor de Taalschool, leertijduitbreiding (in de vorm van schakelklassen en extra uren leertijd) de Brede School Academie (BSA) en de zomerschool. In afstemming met de onderwijspartners in de stad is de koers voor het Onderwijsachterstandenbeleid voor de periode 2019-2022 vastgesteld. Tevens is vanaf september gewerkt aan scenario’s voor het transformeren van de BSA (incl. zomerschool) gericht op zoveel als mogelijk behoud van de opgedane kennis en ervaring en de doelstelling van de BSA en zomerschool voor de toekomst aangezien de subsidie hiervoor wegvalt.
Ook hebben we in 2019 het versterken van educatief partnerschap met ouders gecontinueerd. Ouders hebben grote invloed op de kansen van hun kinderen. Belangrijk is om de benadering van kinderen thuis en op school dan ook goed met elkaar af te stemmen. Hiervoor zijn onder meer de ouderlokalen ingezet als plek voor ontmoeting en samenwerking tussen buurt, school en ouders.
Zorg 0-12 jaar
Voor de kinderen van 0-4 jaar is samen met de aanbieders passende kinderopvang gestart met een eerste uitwerking van de kernpartneraanpak door de afstemming met het buurtteam en de jeugdgezondheidszorg vorm te geven. De kernpartneraanpak op de (speciale) basisscholen is met de betrokken partners (leerplicht, Buurtteam Jeugd en Gezin, Jeugdgezondheidszorg, kinderopvang) verder versterkt. Aan de hand van een ‘thuiszitterssprint’ is de casuïstiek van (dreigende) thuiszitters met de betrokken kernpartners besproken om doorbraken te forceren en inzicht te krijgen waar structurele belemmeringen zaten. Hierdoor is nog beter zicht ontstaan op de samenstelling van de groep Utrechtse leerlingen die niet naar school gaan en een zo breed mogelijk beeld van de oorzaken en problematiek. Gezamenlijk is gewerkt aan een verscherpte opdrachtformulering van de kernpartneraanpak.
De inzet van leerlingbegeleiding, het zorgplatform, het project Kleuter Extra en conciërges in het basisonderwijs zijn in 2019 gecontinueerd.
Aan de hand van een leertraject in het voortgezet onderwijs is gekeken hoe de kernpartneraanpak op school ingevuld werd. Vragen die centraal stonden waren: Wat gaat goed en wat kan beter en waar hebben de kernpartners hulp nodig om leerlingen nog beter te ondersteunen bij hun schoolloopbaan? Het primair onderwijs was aangesloten bij de opzet en uitkomsten van dit traject.
Cultuureducatie
In 2019 heeft 96% van de scholen een aanvraag ingediend voor cultuureducatie. We faciliteerden aanbod en vraag via een laagdrempelige website (Culton). De website geeft korte informatie en linkt door naar de sites van de instellingen zelf.
Talentontwikkeling en Burgerschap 0-12 jaar
2019 is een druk jaar geweest met programma’s die de brede talentontwikkeling versterken, bijvoorbeeld op het terrein van sport, cultuur, techniek en media. Er zijn hiervoor middelen vrij gemaakt voor scholen met een grote concentratie leerlingen uit kansarme gezinnen. In 2019 /2020 waren er elf Brede Scholen ' en dertien 'losse scholen' waar dit voor geldt. Het ging in totaal om 50 schoollocaties met ruim 14.000 leerlingen.
Een Brede School bestaat uit één of meer scholen die samen met de kernpartners op, basis van een gezamenlijke pedagogische visie en een activiteitenplan, invulling geven aan talentontwikkeling en ouderbetrokkenheid. We maken onder andere gebruik van de regeling voor combinatiefuncties bij de talentontwikkeling op scholen voor de subsidiëring van coördinatoren van de Brede School, maar ook buurtsportcoaches en cultuurcoaches vallen hieronder. 'Brede Scholen' die vallen onder de gewichtenregeling ontvangen ook een activiteitenbudget.
In 2019 is op basis van de positieve evaluatie van deze landelijke Impuls voor Combinatiefuncties door het Mulier instituut, door het ministerie van VWS voorgesteld om deze regeling uit te breiden vanaf 2019 met 650 fte’s landelijk. Gemeenten moeten daarbij wel 60% co-financieren. Vanaf 2019 waren er voor onderwijs twee extra fte PO beschikbaar.
Op het terrein van burgerschapsonderwijs werd in het Primair Onderwijs (PO) op circa 75% van de scholen en samenwerkingspartners de methodiek van de Vreedzame School en Vreedzame wijk gebruikt. Het project 'terrorisme bespreken in de klas', dat vanuit Utrecht zijn we Samen is gestart en als pilot in 2018 op twee PO scholen en drie VO scholen is uitgevoerd, is geëvalueerd. Naar schatting zijn 1.242 leerlingen van scholen voor primair - en voortgezet onderwijs in met name de Utrechtse regio bereikt. Volgens de evaluatie zijn zowel leerlingen als docenten tevreden over het project.
Democratische burgerschapsvorming
Nu het Fort van de Democratie is gesloten, wordt het aanbod aan vredeseducatie en
burgerschapsvorming via Fort de Bilt (PO) voortgezet. Het aanbod van het voormalige Fort van de
Democratie wordt in de loop van het schooljaar 2019 – 2020 doorontwikkeld zodat ook VMBO-leerlingen en MBO-studenten (en hun docenten) daar gebruik van kunnen maken.
Integrale Kind Centra (IKC)
De stuurgroep Integrale Kindcentra Utrecht zet haar werk voort in 2019. We zijn als gemeente via de landelijke kopgroep Wethouders voor Kindcentra aangesloten op de landelijke en lokale ontwikkelingen rondom de Integrale Kindcentra (IKC). De door betrokken partijen gezamenlijk gefinancierde coördinator zal ook in 2019 ondersteuning bieden. Doel is enerzijds kennisdeling rond de ontwikkeling van integrale kindcentra en anderzijds ondersteuning van bestaande en nieuwe samenwerkingsinitiatieven in de stad om op korte termijn meer Integrale Kindcentra te realiseren.
De kennisdeling rond IKC heeft bijvoorbeeld plaatsgevonden door een scholentour die in april is georganiseerd. Hier is onder meer kennis gedeeld over samenwerking tussen onderwijs en zorg en heeft René Peeters (auteur van het rapport 'met andere ogen' over jeugdzorg en onderwijs) een inspirerende lezing gegeven. Tevens zijn mooie voorbeelden in Utrecht bezocht, zoals op de dr. Boschschool en de Weide Wereld.
Eind 2019 heeft de stuurgroep IKC onder begeleiding van de nieuwe coördinator een concept visie op IKC vorming opgeleverd. Zowel inhoudelijk (kijken naar het hele kind en diens leefomgeving ipv sec onderwijs van 8.30 tot 15.00 uur) als praktisch gedreven (bijvoorbeeld het lerarentekort dat scholen en kinderopvangorganisaties noodzaakt de handen in elkaar te slaan) ontstaat hier een nieuwe energie die kansen biedt voor verdere beleidsontwikkeling in 2020 en verder.