Prestatiedoelstelling
P1.3.1 Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
We hebben verder gewerkt aan de nieuwe parkeernota, die bijdraagt aan het doel het autogebruik niet te laten groeien en de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren. De nota zal gaan bestaan uit de overkoepelende visie en worden uitgewerkt in de modules Parkeernormen, Parkeren in de Openbare Ruimte, Tegengaan parkeeroverlast, Parkeren op afstand , Parkeren en toegankelijkheid gehandicapten en Fietsparkeren.
In het kader van het P+R actieplan is de P+R Westraven aangepakt: de bewegwijzering intern en naar het OV is verbeterd, coating is aangebracht en er zijn extra laadpalen. Met OV-bedrijven en de provincie is gewerkt aan een nieuw combiproduct P+R dat per 1 maart 2020 wordt ingevoerd en gepromoot.
In een groot aantal buurten zijn draagvlakmetingen gehouden voor invoeren betaald parkeren, met name om parkeeroverlast tegen te gaan. Hierdoor is in 2019 in vijf gebieden (hofje Smaragdplein, Waalstraat, Gazellestraat, Kouwerplantsoen, Eykmanhof) betaald parkeren in gevoerd en zal per 1 april in nog 7 gebieden betaald parkeren ingevoerd worden (Robijnlaan, Aquamarijnlaan, Westravenstraat en omgeving.
De prioritering en inzet van de handhaving van betaald parkeren op straat is uitgevoerd conform het integrale Handhavingsprogramma 2019. Het aantal scanauto’s is uitgebreid naar 4. De wielklem is sinds oktober in gebruik genomen om notoire wanbetalers aan te kunnen pakken. Ook de zijn we verder gegaan met de digitalisering van het laatste parkeerproduct, het GehandicaptenParkeerKaart, wat bijdraagt aan een verdere optimalisering van de handhaving.
In Leidsche Rijn is gestart met de bouw van de parkeergarage aan het Berlijnplein. Deze parkeervoorziening, biedt met circa 550 parkeerplaatsen ruimte aan zowel gewone parkeerders als P+R reizigers. Eind 2020 zal deze garage in gebruik worden genomen.