Jaarstukken 2019

Wat heeft dat gekost?

x€1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2018

Realisatie 2018

Nominale
begroting 2019

Actuele
begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2020

Baten

04-1-3-1

Uitvoeren van maatregelen autoparkeren

37.976

37.349

42.499

43.174

43.094

-79

46.451

04-1-3-2

Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren

611

472

620

481

472

-9

503

Totaal Baten

38.588

37.822

43.119

43.655

43.566

-88

46.955

Lasten

04-1-3-1

Uitvoeren van maatregelen autoparkeren

15.678

13.108

17.339

17.915

16.467

1.448

19.383

04-1-3-2

Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren

7.447

6.059

9.436

8.358

7.660

698

8.793

Totaal Lasten

23.125

19.168

26.775

26.273

24.126

2.146

28.176

Saldo baten en lasten

15.463

18.654

16.345

17.382

19.440

2.058

18.779

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

2.529

524

2.621

2.943

2.943

0

2.437

Saldo na mutaties reserves

17.991

19.178

18.965

20.324

22.382

2.058

21.215

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Het totale voordeel op het programmaonderdeel Bereikbaarheid (Parkeren) bedraagt 2,058 miljoen euro. Bij de tweede bestuursrapportage 2019 is er een voordeel van 0,75 miljoen euro gemeld. Het verschil ten opzichte van de tweede bestuursrapportage wordt met name veroorzaakt door lagere lasten bij het autoparkeren zoals hieronder zal worden toegelicht.

Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
Per saldo zijn de baten autoparkeren 0,079 miljoen euro lager dan begroot.
De baten offstreet parkeren zijn per saldo 0,070 miljoen euro lager dan begroot. De lagere baten worden veroorzaakt door lagere opbrengsten parkeergarages (0,500 miljoen euro) en deze zijn grotendeels toe te rekenen aan Croeselaan door achterblijvende inkomsten als gevolg van vertraging en inregelen van de exploitatie. Daar tegenover staan de hogere baten van de P+R garages vanwege meer verkochte combikaarten en uitrijkaarten (0,250 miljoen euro). Tevens heeft er incidenteel een BTW teruggave over de combikaarten plaatsgevonden en zijn er voor Rijkswaterstaat laadpalen geïnstalleerd (0,175 miljoen euro).

De baten kortparkeren zijn hoger (0,354 miljoen euro). Dit komt grotendeels door het effect van de regeling opheffen 100 parkeerplaatsen in de binnenstad: de financiële compensatie van de opheffing is reeds in de begroting verwerkt (0,270 miljoen euro) maar de plekken zijn nog niet volledig opgeheven. Dit voordeel wordt grotendeels gecompenseerd door de lagere baten op de naheffingen doordat de parkeerhandhaving met de 3e en 4e scanauto nog niet volledig operationeel is. Dit in verband met de vertraging van de volledige digitale handhaving doordat de digitale invoer van de parkeervergunning voor gehandicaptenparkeerkaarthouders vertraagd is en in 2020 operationeel wordt.

De lasten autoparkeren zijn per saldo 1,448 miljoen euro lager dan begroot. Deze lagere lasten worden voor 0,827 miljoen euro veroorzaakt door lagere exploitatiekosten, bij zowel straat- als garageparkeren, bij regulier werk en projecten. Bij het reguliere werk is er minder besteed door vacatures parkeerhandhavers, minder uitbestede schoonmaak- en beveiligingswerkzaamheden en lagere belastingen. Daarnaast zijn door vertraging en beperkte uitvoering van een aantal projecten, zoals de ontwikkeling van de digitale ondergrond en vervanging bebording binnenstad, de lasten 0,290 miljoen euro lager uitgevallen. De vervanging van de sprinklerinstallaties in parkeergarages is deels gerealiseerd. Deze werkzaamheden zullen in 2020 worden afgerond (0,331 miljoen euro).

Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De gerealiseerde baten van fietsparkeren zijn nagenoeg conform begroting.

De lasten van fietsparkeren zijn 0,698 miljoen euro lager dan begroot.
De uitgaven van fietsparkeerprojecten vallen lager uit doordat de inzet van fietscoaches later is gestart dan verwacht en zijn een aantal kleine fietsprojecten efficiënter uitgevoerd (0,805 miljoen euro). De verhuizing van het huidige fietsdepot zal later plaatsvinden dan de oorspronkelijke planning, omdat het vinden van een alternatieve locatie in de praktijk erg lastig blijkt. De begrote verhuiskosten schuiven daarom ook door (0,2 miljoen euro). Daarnaast leidt de instroom van jonge medewerkers bij Toezicht en Handhaving tot (incidenteel) lagere personele lasten en is de weesfietsenactie efficiënter ingezet (0,131 miljoen euro). Daarentegen vallen de eigenaarslasten bij de stationsstallingen hoger uit dan begroot (0,375 miljoen euro) en zijn er meer fietsklemmen geplaatst (0,063 miljoen euro).

Mutatiereserve
De begrote onttrekkingen van de reserves is in 2019 conform begroting.

Verbonden Partijen

Vereniging P+R De Uithof bijdrage 0,235 miljoen euro

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/12/2020 12:37:39 met de export van 05/04/2020 12:44:28