Asbest, sloop en bouw(hinder)
- De uitvoering van bouwwerken controleerden wij volgens de checklist van het Landelijk Toezichtprotocol. Voor kleine bouwwerken voerden wij alleen de eindcontrole uit, tenzij deze bouwwerken een grote impact hebben op de omgeving. De constructieve berekeningen controleerden wij ook volgens het Landelijk toetsingsprotocol.
- Wij hebben alle asbest-/sloopmeldingen afgehandeld. De belangen van omwonenden wogen we daarbij mee in zowel het voortraject als de uitvoeringsfase.
- Bij de behandeling van vergunningaanvragen en in het toezicht adviseerden wij actief over de mogelijkheid tot circulair bouwen. Bij de behandeling van vergunningaanvragen en in het toezicht adviseerden wij over EPC. Wij controleerden EPC-berekeningen en zagen er tijdens de bouw op toe dat daadwerkelijk aan de berekeningen werd voldaan.
Milieu wet- en regelgeving
- Het accent in de periodieke controles en opleveringscontroles lag in 2019 op bedrijven met grotere milieurisico’s zoals tankstations, garages en bedrijven voor metaalbewerking. In projectvorm controleerden we propaantanks op het voldoen aan de veiligheidseisen. Ook bekeken we een aantal gesloten bodemenergiesystemen op gebruik en rendement.
- De RUD Utrecht voerde de taken uit voor risicovollere bedrijven. Namens de gemeente voerde de RUD Utrecht ook het toezicht en handhaving uit op bodemsaneringen en andere bodemactiviteiten. Er wordt op veel plekken in Utrecht gebouwd, waardoor het aantal locaties waarbij grond wordt toegepast toeneemt.
- We hebben 788 klachtmeldingen ontvangen en behandeld. 492 bedrijven zijn in het kader van de melding bezocht en gecontroleerd. De overige meldingen hebben wij doorgestuurd naar de juiste instantie of afdeling, die vervolgens de melding afhandelden. We hebben meldingen prioriteit gegeven boven andere werkzaamheden.
- We voerden 252 energiecontroles uit bij bedrijven, daarnaast heeft ook de RUD Utrecht bij complexe bedrijven een aantal energiecontroles uitgevoerd. Verder hebben we 59 energieaudits beoordeeld van grote ondernemingen voor de vestigingen in Utrecht. Halverwege het jaar is het bevoegd gezag overgegaan naar rijksniveau en is de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de controlerende instantie geworden vanwege deze wetwijziging zijn er na 1 juli 2019 geen EED’s (Europese Energie-Efficiency Richtlijn) meer behandeld.
Wonen, kwaliteit bestaande gebouwen en terreinen
- We onderzochten alle binnengekomen bouwkundige meldingen en hielden op basis hiervan toezicht op het gebruik en op de veiligheid van gebouwen. Ook alle meldingen over omzetten, onttrekken, splitsen en onrechtmatige bewoning pakten we op.
- Wij beoordeelden met visuele inspecties de bouwkundige staat van gebouwen en legden deze vast in een kwaliteitsmonitor. Dankzij deze informatie kunnen wij gerichter adviseren over en toezien op bijvoorbeeld energielabels, balkons en achterstallig onderhoud.
- We hebben ongeveer 1.481 woningen bezocht naar aanleiding van klachtmeldingen. Daar waar mogelijk gaven zij in hun reguliere werk extra aandacht aan energiebesparende maatregelen en de advisering hierover. De nadruk lag daarbij op informeren, verleiden en stimuleren.
- In het kader van een integrale aanpak hebben we samen met Werk en Inkomen en Burgerzaken meldingen van woonfraude onderzocht. Voorbeelden hiervan zijn de projecten LSI (Landelijke stuurgroep en interventieteams) en LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit).
- We hebben tien Verenigingen van Eigenaren (VVE’s) geactiveerd. We hielpen hen met het opstellen van meerjarige onderhoudsplannen. Ook stimuleerden we maatregelen voor energiebesparing, de aanschaf van zonnepanelen en veilige installaties (APK).
Bijzondere projecten
- Huisjesmelkers: De aanpak 'Huisjesmelkers en ondermijnende criminaliteit' zetten we voort. Zo pakten we onder meer vastgoedmisbruik aan. We volgden notoire overtreders intensief op naleving van wet- en regelgeving. We richtten ons op de huisjesmelkers waarbij sprake is van achterstallig onderhoud, brandonveiligheid en intimidatie. Daarnaast hielden we actief toezicht en onderzochten we netwerken rond vastgoed waar sprake is van criminele activiteit. Dit levert meer veilige en betaalbare woonruimte op voor onze bewoners, gaat verloedering van de woonomgeving tegen en gaat verdere criminalisering tegen, zoals mensenhandel en illegale hennepteelt.
- Asbestdaken 2024: In 2017 zijn we gestart met een versnellingsaanpak om eigenaren van een asbestverdacht dak te motiveren, stimuleren en te verleiden om het dak voordat het verbod ingaat weg te halen. medio 2019 is het asbestdakenverbod echter verworpen door de Eerste Kamer. Daarop heeft het Utrechtse projectbudget via een amendement op de Voorjaarsnota een andere bestemming gekregen. In het eerste half jaar zijn nog wel de volgende zaken gerealiseerd:
- Particuliere aanpak <35m2 :
- 157 keer advies op maat voor asbestdaken sanering;
- Tien Asbestophaaldagen georganiseerd in de wijken;
- Vijf JouwHuisSlimmer bijeenkomsten (koppeling asbestdaken verwijdering en duurzaamheid);
- Afhandeling aanvragen en ondersteuning in verwijderingsproces.
- Aanpak bedrijven en grote oppervlakten >35m2
- 62 interviews om behoeften in kaart te brengen ten aanzien van asbestdakensanering bij bedrijven en particulieren met een dakoppervlakte van >35m2.
- Collectieve sanering:
- Samen met partners, zoals de Provincie Utrecht en Omgevingsdienst Regio Utrecht, heeft Utrecht een collectief aanbod voorbereid.
- Gebiedsgerichte aanpak ASW, Kanaalstraat, Overvecht en Binnenstad: De gebiedsgerichte aanpak van de Kanaalstraat, Amsterdamsestraatweg en voor de wijk Overvecht zetten we voort. Onze ambitie is de leefbaarheid te verbeteren. De integrale aanpak omvatte onder andere de bouwkundige omgeving, huisvesting, het straatbeeld en de mogelijkheid tot verduurzaming. Als onderdeel van de langetermijnaanpak Overvecht waren we in 2019 bij wijze van pilot gestart met de Aanpak Leefbaarheid Bedrijventerrein Overvecht, waarbij we mede op verzoek van de Ondernemersvereniging, meer achter de voordeur probeerden te komen en controles verrichtten op gebied van bestemmingsplan, vergunning(voorschrift) en illegale bewoning. Deze aanpak zetten we ook in 2020 voort. De integrale samenwerking op de ASW, zowel landelijk als stedelijk, heeft onder andere geresulteerd in vijf bedrijfssluitingen (drie smartshops, één shishalounge en één massagesalon). Daarnaast is van een horecabedrijf de exploitatievergunning ingetrokken.
Ten slotte is toezicht en handhaving een onderdeel in de integrale aanpak van de binnenstad. We richtten ons op praktijken die een negatieve uitwerking hebben op de leefbaarheid, maar ook op het behoud van gebouwen met historische waarde en het beschermd stadsgezicht.