Prestatiedoelstelling
P1.2.1 Verhogen van de (zakelijke en toeristische) bekendheid van de stad
- We werkten aan een nieuw beleidskader voor Tijdelijk Verblijf (Short Stay) en een bijstelling van het Hotelbeleid. Dit is december 2019 door de Utrechtse gemeenteraad vastgesteld. Ook zijn we met de G4 en het ministerie in gesprek over een registratiesysteem voor particuliere vakantieverhuur.
- In 2019 is ook het onderzoek afgerond 'Toerisme in Utrecht naar een duurzame toekomst' afgerond om zo te kunnen investeren in het behoud van de kwaliteit van de stad en haar bezoek. We namen deel aan het URBACT project over duurzame toeristische ontwikkeling, waarvan de stad Genua de Lead-partner is. We steunden het project City Hosts, gestart door Utrecht Marketing in samenwerking met MBO Midden Nederland, om zo het gastheerschap in Utrecht te bevorderen.
- De extra opbrengst uit de toeristenbelasting is besteed aan de prolongatie van het evenementenfonds. Hiermee zijn in 2019 de volgende evenementen mogelijk gemaakt: de Duurzame Week, Waterlinie Wandeltocht, Social Saturday, Central Park, Kerkennacht en 3 x 3 experience. Daarnaast is de inzet op de verduurzaming van evenementen, zo is er een start gemaakt met een platform van duurzame evenementen, is er onderzoek gedaan naar het aanleggen van voldoende stroomvoorzieningen ten behoeve van evenementen, is de energie behoefte van evenementen geïnventariseerd en heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de verduurzaming van sport evenementen. Met betrekking tot verduurzaaming richtten we ons op de festivalorganisaties waar de impact het grootst is, zodat eind 2020 duurzaam georganiseerde festivals de norm worden.
- Met de overige middelen uit de toeristenbelasting is de organisatie van La Vuelta mogelijk gemaakt. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang gezet. We steunden verder de Jaarbeurs Utrecht in haar bid om het Eurovisie Songfestival in Utrecht te hosten.
- We hebben 39 concept locatieprofielen voor buitenlocaties opgesteld. Hiervoor zijn negen buurtgesprekken gevoerd en drie sessies met evenementenorganisatoren. De locatieprofielen gaan bijgedragen aan de spreiding van evenementen in tijd, doelgroep en locatie. Locatieprofielen hebben tot doel om:
- organisatoren duidelijk, actueel en gebundeld te informeren en te inspireren;
- omwonenden en andere belanghebbenden (zoals ondernemers) duidelijkheid te geven over de mogelijkheden voor evenementen in hun omgeving;
- het vergunningverleningsproces van de gemeente te ondersteunen.
- Utrecht Marketing bracht actief ons aanbod van kunst, cultuur en erfgoed (Gerrit Rietveld, Nijntje, Domtoren) voor het voetlicht van bewoners en (potentiële) bezoekers. Utrecht Marketing besteedde ook aandacht aan gebieden buiten het centrum om daarmee de spreiding van bezoekers te stimuleren. Zowel een betere ruimtelijke spreiding over de stad als een betere spreiding over het jaar.