Wat heeft dat gekost?
x€1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie 2018 | Nominale | Actuele | Realisatie 2019 | Verschil | Actuele begroting 2020 | |
Baten | ||||||||
04-1-1-1 | Mobiliteitsmanagement Gebruiker Centraal | 248 | 1.176 | 0 | 1.243 | 689 | -554 | 295 |
Totaal Baten | 248 | 1.176 | 0 | 1.243 | 689 | -554 | 295 | |
Lasten | ||||||||
04-1-1-1 | Mobiliteitsmanagement Gebruiker Centraal | 5.840 | 3.991 | 4.132 | 10.773 | 6.164 | 4.609 | 2.898 |
04-1-1-4 | Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.843 |
Totaal Lasten | 5.840 | 3.991 | 4.132 | 10.773 | 6.164 | 4.609 | 6.741 | |
Saldo baten en lasten | -5.592 | -2.815 | -4.132 | -9.530 | -5.475 | 4.055 | -6.446 | |
Mutaties reserves | ||||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 3.979 | 1.202 | 2.452 | 6.882 | 2.827 | -4.055 | 3.492 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.613 | -1.613 | -1.680 | -2.648 | -2.648 | 0 | -2.954 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Algemene toelichting
Het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB) geeft inzicht in alle maatregelen en projecten uit de opgave Mobiliteit tot en met 2040. Bovenstaande begrotings- en realisatiecijfers zijn een jaarsnede van deze meerjarige investeringsprojecten, die zijn gebaseerd op de actuele uitvoeringsplanning (het kasritme). In de jaarlijkse verantwoording rapporteren we over de afwijkingen van de begrote planning van de projecten in het huidige jaar. De voor- en nadelen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de reserve Bereikbaarheid. Hiermee is het MPB een gesloten financieel systeem.
De afwijkingen ten opzichte van de begrote planning kunnen ontstaan door vertraging of versnelling van projecten (kasritme). Dit leidt tot een verschuiving van de lasten en baten naar de toekomstige jaren. Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen. Deze voor- en nadelen worden betrokken bij de herprogrammering van het MPB in het volgende jaar. Meer informatie over af te sluiten projecten in 2019 is terug te vinden in de bijlage ‘Af te sluiten investeringen’.
De baten zijn 0,554 miljoen euro lager dan begroot en de lasten zijn 4,609 miljoen euro lager dan begroot. Per saldo hoeven we daarom 4,055 miljoen euro minder uit de reserve Bereikbaarheid te onttrekken.
Uitvoeren van maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement (De Gebruiker Centraal). Schoon vervoer, goederenvervoer en verkeersmanagement
Onder de prestatiedoelstelling Mobiliteitsmanagement Gebruiker Centraal zijn opgenomen de middelen voor Mobiliteits- en verkeersmanagement en de maatregelen luchtkwaliteit. Vanaf de begroting 2020 wordt deze prestatie uitgesplitst.
Het nadeel op de baten van 0,554 miljoen euro wordt voornamelijk veroorzaakt lagere baten en lasten op de projecten Slimme kruisingen (0,1 miljoen euro), Proof of Concept (0,4 miljoen euro), en Schoolchance (0,1 miljoen euro). Daarnaast is er een incidentele bijdrage van de provincie in verband met de afrekening van subsidie voor de bushalte aan de Adriaan van Ostadelaan (0,04 miljoen euro).
Voor Mobiliteits- en verkeersmanagement zijn de lasten 2,6 miljoen euro lager in verband met vertraging van de uitvoering van de projecten wegnummerinformatiesysteem (0,9 miljoen euro), goederenvervoer (0,250 miljoen euro), VRI-meldpunt (0,250 miljoen euro ), Smart Mobility (0,250 miljoen euro), Monitoring- en Onderzoekskosten (0,4 miljoen euro), MaaS pilot Leidsche Rijn (0,1 miljoen euro) en overige projecten (0,450 miljoen euro).
Voor maatregelen Aanpak Luchtkwaliteit zijn de lasten 2 miljoen euro lager omdat de daadwerkelijke uitvoering van de maatregelen luchtkwaliteit voor een groot deel plaats vindt vanaf 2020, zoals de projecten aanpak Luchtkwaliteit (0,9 miljoen euro), snorfietsen naar de rijbaan (0,4 miljoen euro) en overige projecten (0,45 miljoen euro). Daarnaast is een bedrag van 0,250 miljoen euro aan het programma toegevoegd ten behoeve van slimme laadpleinen. De uitvoering hiervan vindt grotendeels in 2020 plaats.
De resterende budgetten op de projecten verschonen eigen wagen park en luchtkwaliteitsmaatregelen bij Scholen zijn in het MPB 2019 geherprogrammeerd naar het project Elektrisch vervoer en worden daarom bij de jaarrekening 2019 zonder resultaat afgesloten. Meer informatie over af te sluiten projecten is terug te vinden in de bijlage 'af te sluiten investeringen'.
Verbonden Partijen
Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.