Prestatiedoelstelling
P3.2.1 Leveren van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens
Het bijhouden van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens Basisregistratie Personen (BRP) is een wettelijke taak, die Burgerzaken uitvoert in het Stadskantoor en in het Wijk Service Centrum in Vleuten. Instrumenten die we inzetten om de kwaliteit van de BRP en de dienstverlening te verhogen zijn onder andere:
- het behandelen van zogenaamde terugmeldingen waarbij afnemers van onze persoonsgegevens menen over betere (actuelere) persoonsgegevens te beschikken.
- actieve bijdrage aan landelijke initiatieven op het gebied van (datagedreven) adreskwaliteit, onder andere AOO (Adressen Op Orde) en de ontwikkeling van Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA) risicosignalen.
- verbreding van kennis van medewerkers door deelname aan trainingen en kwaliteitsdagen. Kwaliteitsdagen zijn dagen waarop alle medewerkers van Burgerzaken worden bijgepraat over actualiteiten op het vakgebied en vaardigheids- en vakinhoudelijke trainingen krijgen aangeboden.
- innovatie- en verbeterprojecten: in 2019 hebben we onder andere actief ingezet op een wetswijziging die digitale aangifte van geboorte mogelijk maakt, doen we een pilot met het bezorgen van reisdocumenten en hebben we aan drie landelijke pilots meegedaan: een proef met gezichtsherkenningsaparatuur onder leiding van de RvIG, een proef met een DigiDzuil en een pilot virtuele identiteit (ViD) onder leiding van RvIG.
- actieve samenwerking in werkgroepen van gemeenten in de regio, in G4 verband en met 100.000+ gemeenten
- gegevensuitwisseling met ketenpartners, het uitvoeren van steekproeven en periodieke kwaliteitscontroles.
In 2019 hebben we met de afdelingen Veiligheid, Werk en Inkomen en Vergunningen, Toezicht en Handhaving gezamenlijk ingezet op de ontwikkeling van datagedreven adreskwaliteit met de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). Voor Burgerzaken draagt deze aanpak bij aan een zo correct mogelijke BRP.