Effectdoelstelling
E3.2.1 Burgerzakenproducten worden adequaat en volgens wettelijke vereisten geleverd
Burgerzaken meet de kwaliteit van de producten die we uitgeven aan de hand van de uitkomsten van de zelfevaluatie die wij uitvoeren. De zelfevaluatie wordt samengesteld door de Rijksdienst voor Informatiegegevens (RvIG) van het Ministerie van BZK en ondersteunt gemeenten bij het op peil houden en verbeteren van de kwaliteit van de BRP en de uitgifte van reisdocumenten. Wij zijn verplicht om jaarlijks de resultaten van de zelfevaluatie te rapporteren aan de minister van BZK. De zelfevaluatie bestaat uit drie onderdelen: Reisdocumenten, Basisregistratie Personen (BRP) en Registratie Niet Ingezetenen (RNI).
In 2018 zijn de drie zelfevaluaties aangepast en bestaan deze elk uit twee onderdelen: een vakinhoudelijke controle op het gebied van BRP, Paspoort en Nederlandse IdentiteitsKaart (PNIK) of RNI en een controle op de informatieveiligheid van onze dienstverlening en systemen.
De scores voor de vakinhoudelijke onderdelen vallen geheel binnen het bereik van Burgerzaken/ Publiekszaken, de scores van de informatieveiligheid worden centraal opgesteld in afstemming met verschillende organisatieonderdelen, verantwoordelijk/ coördinerend organisatieonderdeel is IB IV. De laatste scores vallen onder de zogenaamde Eenduidige Normering Single Information Audit (ENSIA).
De score van de vakinhoudelijke beoordeling plus de ENSIA score bepalen samen de eindscore per zelfevaluatie.
RvIG heeft een norm gesteld van 90% op de zelfevaluaties om te kunnen garanderen dat een gemeente de kwaliteit van de geleverde producten conform wettelijke eisen levert.
Voor 2019 levert dat de volgende scores op:
Zelfevaluatie | Vakinhoudelijke score | ENSIA score | Totaal score | |
BRP | 94,60% | 79,3% | 87% | |
PINK | 97,50% | 91% | 94% | |
RNI | 98,00% | nvt | 98% | |
Gemiddelde score 2019 | 96,70% | 85% | 93% |
De vakinhoudelijke scores op de drie zelfevaluaties zijn positief. De RvIG oordeelt dat alle scores tussen de 90-95% ‘voldoende’ zijn en dat scores tussen 95-100% ‘goed’ zijn. Dit betekent dat wij op twee zelfevaluaties een ‘goed’ scoren en op één (de BRP zelfevaluatie) een ‘voldoende’. De invloed van de uitkomst van de ENSIA evaluatie heeft de totale score van de vakinhoudelijke scores negatief beïnvloed. Hierdoor is de gemiddelde totale eindscore 93%.
RvIG geeft per zelfevaluatie een aantal aanbevelingen om de vakinhoud en informatieveiligheid te vergroten. We beoordelen de aanbevelingen en pakken deze zoveel mogelijk projectmatig op.
In 2019 heeft de afdeling Burgerzaken 217.114 baliebezoekers geholpen. Het totaal aantal baliebezoekers is in 2019 gedaald. Dit komt door de dip in het aantal aanvragen van reisdocumenten vanaf 2019 (verlengde geldigheidsduur van reisdocumenten van vijf naar tien jaar).
Tegelijkertijd zien we op andere onderdelen wel een groei van het aantal baliebezoekers (RNI, geboorteaangiftes, naturalisaties en internationale studenteninschrijvingen). Door een groter wordende gemeente en het aantrekken van meer internationale inwoners groeit het aantal klantcontacten van Burgerzaken op deze onderdelen. We plannen en roosteren actief en flexibel, door onder meer de inzet van extra personeel en het extra openstellen van de balies tijdens de piekdrukte.
In 2019 ontvingen we 148 klachten. Op het aantal baliebezoeken is dit een percentage van 0,1%. Wij vinden klachtbehandeling een belangrijke en waardevolle taak, waarbij we zo goed mogelijk de klacht van de klant willen begrijpen en gebruiken ter verbetering van onze dienstverlening. Burgers die de moeite nemen om een klacht in te dienen, worden zoveel mogelijk binnen vijf werkdagen gebeld om hun klacht te bespreken. De klanten waarderen onze klachtenaanpak. Onze klachtafhandeling werd in 2019 beoordeeld met een 7,0.
De klanttevredenheid over de baliedienstverlening is een goede indicator voor de ervaren kwaliteit. Burgerzaken voert structureel een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uit. In 2019 beoordeelden klanten de tevredenheid voor de baliebezoeken op een schaal van 1 tot 10 met een 8.1.