Prestatiedoelstelling
P2.1.1 Begeleiden en faciliteren werkloos werkzoekenden, waarbij we streven naar regulier, betaald werk, werken met tijdelijke subsidie of werken met behoud van uitkering
Actieagenda Werkbeweging
De actieagenda Werkbeweging is in juli 2019 aan de gemeenteraad aangeboden. Begin december werd de actieagenda officieel in de gemeenteraad vastgesteld. Bij de behandeling van de voorjaarsnota is besproken niet op de bestuurlijke besluitvorming te willen wachten, maar dat we vooral aan de slag moesten gaan. In 2019 hebben we daarom al de extra werkmatchers en bedrijfsadviseurs kunnen aantrekken waardoor de caseloads zijn verlaagd en werkzoekenden ondersteund worden door een vaste werkmatcher. Er is een start gemaakt met het voeren van gesprekken met werkzoekenden, partners en werkgevers zowel één op één als via klankbordgroepen. Voor de aanpak vooroordelen en discriminatie zijn we gestart met een eerste dialoogsessie met werkzoekenden.
Intensiveren aanpak minder kansrijke werkzoekenden
In 2019 hebben we naast de ondersteuning van relatief kansrijke werkzoekenden extra aandacht gegeven aan ondersteuning aan minder kansrijke werkzoekenden. Dit is terug te zien in de inzet van onze dienstverlening voor arrangement 3. We zien een toename van het gebruik van (taal)scholing, trainingen en trajecten. Werkzoekenden zijn dus wel in beweging, maar de stap richting werk is voor veel werkzoekenden in ons huidige bestand (nog) te groot.
Duurzame samenwerking met werkgevers en regionale samenwerking
We hebben extra geïnvesteerd in onze werkgeversdienstverlening. Hierbij lag nadruk op een betere regionale samenwerking en communicatie vanuit de gedachte: één gezicht en één werkwijze. Dit doen we door te experimenteren met een dienstverleningsmodel waarbij één regiehouder de belangen behartigt van meerdere WSP’s. De regionale Key-accounts zijn in 2019 gestart met een aantal grote werkgevers en zal geleidelijk over meerdere werkgevers worden uitgerold. Hiermee worden kandidaten van het UWV en gemeenten voorgedragen aan een werkgever. We zijn hiermee langdurige partnerschappen aangegaan zodat mismatches zoveel mogelijk worden voorkomen.
Het ministerie van SZW heeft in 2019 onder de noemer ‘Perspectief op Werk’ voor onze regio twee miljoen euro beschikbaar gesteld. Hiermee zal de komende twee jaar onze regionale samenwerking worden geïntensiveerd. In samenwerking met onze partners in de Utrechtse Werktafel hebben we hiervoor een actieagenda opgesteld met daarin concrete acties om stappen te zetten in het verbeteren van onze regionale (werk)dienstverlening.
Sociaal ondernemerschap.
We hebben in 2019 de betekenis en aanpak van sociaal ondernemerschap herijkt en een plan van aanpak gemaakt voor de periode 2019 - 2021. Belangrijk onderdeel van dit plan is het koppelen van sociaal ondernemers aan het Utrechtse bedrijfsleven. Zo sloten we een deal met Queridon en horecaondernemers om werkzoekenden met een taalachterstand op te leiden voor een baan in de horeca. Dit hebben we gedaan via een gecombineerd traject van werk, opleiding en de mogelijkheid om de Nederlandse taal te leren.
Ook organiseerden we samen met Social Impact Factory en Starters4Communnities de 6de Social Enterprise Day. Hier hebben organisaties en pioniers op het gebied van sociaal en duurzaam ondernemen elkaar ontmoet. Het was een dag om te inspireren en te leren.
Samen voor Overvecht
De spreekuren van Werk en Inkomen in samenwerking met UWV, Buurtteams en Buren helpen Buren in Overvecht, de begeleiding naar zelfstandig ondernemerschap en de inzet van een strategische verbinder zijn in 2019 voortgezet. In juni 2019 is in het gezondheidscentrum Amazonedreef een experiment geweest met laagdrempelige inloopspreekuren voor alle Overvechters over rondkomen en over werk en scholing. De week met thema werk en scholing trok veel belangstelling en heeft er toe geleid dat we samen met partners in Overvecht in 2019 zijn gestart met voorbereidingen op een vervolg, een laagdrempelig inloopspreekuur over werk en scholing. Daarnaast participeren we samen met Portaal, Mitros, Bo-ex, Dock, Buurtteams in het 'sociale renovatie' project in Overvecht. Dit zal van start gaan in 2020. Verder is het Integraal interventieproject Wijkgerichte Aanpak Overvecht van start gegaan. Meer informatie hierover is opgenomen bij prestatiedoelstelling 3.1.1.
Perspectief door Activering
Wij hebben de informatie- en netwerkbijeenkomsten in de wijken over activering en werk voortgezet. De ontsluiting van het aanbod en de aansluiting van activering en werk is ook dit jaar een centraal thema geweest in de samenwerking met de ADSU-partijen (Aan de Slag in Utrecht). Met als resultaat dat we beter op de hoogte zijn van elkaars aanbod, elkaar sneller kunnen vinden om mensen een passende plek te kunnen bieden. Door samen te werken hebben beter beeld gekregen wat nodig is om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt perspectief te kunnen bieden. Activering gaat met kleine stapjes en vraagt om continue aandacht voor de wensen, mogelijkheden en de situatie van deze doelgroep en afstemming tussen de partners over de vervolgstappen. In 2019 zijn we met de buurteams gestart met het opzetten van een pilot waarin we door middel van driegesprekken onze samenwerking versterken en uitkeringsgerechtigden eerder en meer passende ondersteuning kunnen bieden
(Integrale) Aanpakken gericht op specifieke werkzoekenden
Het bijstandsbestand bestaat uit een gevarieerde groep van werkzoekenden. In de uitvoering bood de reguliere dienstverlening niet altijd voor iedereen de meest passende oplossing. Daarom zijn in de dienstverlening voor onderstaande specifieke werkzoekenden in 2019 ook andere accenten gelegd.
Parttime ondernemerschap:
De regeling parttime ondernemerschap (PTO) is gecontinueerd in 2019. Het aantal actieve parttime ondernemers is verder gestegen naar 119 eind december 2019. In 2019 zijn er veertien ondernemers doorgestroomd van PTO naar een voorbereidingsjaar Bbz en zijn er elf PTO-ers rechtstreeks uitgestroomd en niet langer afhankelijk van een uitkering. Parttime ondernemers worden begeleid en ondersteund door Power bijvoorbeeld Peers.
Oudere werkzoekenden:
De gezamenlijke preventieve aanpak met UWV is in 2019 voortgezet. In de tweede helft van 2019 zijn we gestart met een groep van 20 werkzoekenden.
Dak, - en thuislozen:
In 2019 zijn wij gestart met een pilot aanpassing van het aanvraagproces voor een bijstandsuitkering voor dak- en thuislozen. Doel van de aanpassing is; de aanvraagtijd verkorten, een eenvoudiger proces en een vast contactpersoon voor de dakloze, ook tijdens de aanvraag. Omdat de eerste ervaringen in 2019 positief waren, gaan wij de nieuwe werkwijze in 2020 breder invoeren.
Ook het nieuwe proces briefadressen is ingevoerd. Spil van deze werkwijze is het multidisciplinaire team dat bestaat uit een vaste medewerker van Burgerzaken, Stadsteam Herstel en Werk en inkomen. Zij beoordelen de aanvraag voor een briefadres integraal. In het in 2019 uitgevoerde klanttevredenheidonderzoek is het merendeel van de ondervraagden positief over de geboden dienstverlening.
Statushouders:
In 2019 is de individuele begeleiding van statushouders en inburgeraars voortgezet. Ook is het project doorgaande lijn met de U16 voortgezet. In dit project start de gemeentelijke dienstverlening al in het AZC in onze regio.
Gebleken is dat het leren van de taal en het tijdig behalen van het inburgeringsexamen een groot struikelblok blijven. Dit leidt ertoe dat mensen niet tijdig inburgeren en terugzakken naar lagere taalniveaus. Daarom hebben we net als in 2018 ook in 2019 extra taalondersteuning ingekocht die aanvullend is op de formele inburgering. Ook hebben we een convenant voorbereid waarbij samenwerkingsafspraken met taalscholen worden vastgelegd rond kwaliteit van het aanbod, informatie-uitwisseling en het opsporen, signaleren en voorkómen van fraude. Daarmee hebben we vooruitlopend op het nieuwe stelsel al een deel van de regie op inburgering gepakt.
Tevens heeft de gemeente Utrecht vol ingezet op de onderwijsroute voor statushouders. Samen met onderwijsinstellingen zijn we gestart met het samen verder vormgeven aan (schakel)trajecten en de inzet van extra taal binnen het reguliere onderwijs op alle niveaus. In 2019 zijn 65 jonge statushouders ingestroomd in het traject back2school. In 2019 hebben wij in december een meervoudig onderhandse aanbesteding Back2school gepubliceerd.
Integrale opgave jongvolwassenen:
Vanuit een integraal opgaveteam werken wij samen om jongeren tussen 16 en 27 jaar waar nodig op maat en in samenhang te ondersteunen in hun overgang naar volwassenheid.
We hebben de verbinding en samenwerking met onder andere Onderwijs, Veiligheid en Meedoen naar vermogen versterkt. Sinds 2019 voeren bijvoorbeeld werkmatchers en rmc-medewerkers gezamenlijk de uitstroomgesprekken met Pro/VSO-jongeren. Hierdoor zijn jongeren die de school verlaten al eerder in beeld en kan tijdig passende ondersteuning worden ingezet.
Vanwege de onduidelijkheid bij partners in de stad over de kostendelersnorm en de betekenis hiervan voor jongeren en gezinnen is extra geïnvesteerd in voorlichtingsbijeenkomsten.