Jaarstukken 2019

Wat heeft dat gekost?

x€1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2018

Realisatie 2018

Nominale
begroting 2019

Actuele
begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2020

Baten

06-2-1-1

Re-integratie

0

1.714

0

0

666

666

0

06-2-1-2

Sociale werkvoorziening

0

0

0

0

19

19

0

Totaal Baten

0

1.714

0

0

685

685

0

Lasten

06-2-1-1

Re-integratie

21.782

21.199

21.046

24.366

23.606

760

25.933

06-2-1-2

Sociale werkvoorziening

20.588

21.036

19.686

20.761

20.782

-21

19.659

Totaal Lasten

42.370

42.235

40.732

45.127

44.388

739

45.592

Saldo baten en lasten

-42.370

-40.522

-40.732

-45.127

-43.703

1.424

-45.592

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

2.122

2.122

0

3.132

3.132

0

0

Saldo na mutaties reserves

-40.248

-38.400

-40.732

-41.995

-40.571

1.424

-45.592

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Re-integratie
De baten zijn 0,666 miljoen euro hoger. Dit wordt voor 0,369 miljoen euro verklaard door de ontvangst van ESF subsidies voor pro-vso scholen. Daarnaast zijn de baten 0,245 miljoen euro hoger als gevolg van regiobijdragen voor de aanpak jeugdwerkloosheid. Tegenover deze baten staan ook hogere lasten. Tot slot zijn nog diverse kleine baten ontvangen (0,052 miljoen euro).
De lasten zijn 0,760 miljoen euro lager dan begroot. De belangrijkste posten binnen dit saldo zijn:
De lasten die samenhangen met de hiervoor genoemde ESF-baten voor pro/vso scholen en aanpak jeugdwerkloosheid zijn 0,614 miljoen euro hoger.
De lasten voor ESF zijn 0,290 miljoen hoger doordat het project een jaar langer heeft doorgelopen. In 2019 zijn hier nog geen baten voor ontvangen. Afrekening vindt eind 2020, begin 2021 plaats.

  • Voor de opgave Werkbeweging is in 2019 1 miljoen euro beschikbaar. Hoewel we vooruitlopend op het vaststellen van de actieagenda (5 december 2019) zijn gestart is het budget in 2019 niet volledig uitgegeven. Hierdoor zijn de lasten 0,503 miljoen euro lager.
  • De lasten op de re-integratieactiviteiten van het ondersteuningsmodel en daarmee samenhangende activiteiten zijn 0,980 miljoen euro lager. Dit wordt onder andere verklaard door lagere uitgaven voor het instrument Taal en Ondersteuning en de doorgaande lijn werk en taal. Verder zijn de uitgaven onder meer lager voor de werkgeversinstrumenten (zoals plusbonus), vakscholing/trajecten scholingsmakelaar. De uitgaven zijn onder andere hoger voor jobcoaching en de instrumenten die mede uit het revolverend fonds (onttrekking aan reserve van 1 miljoen euro) worden betaald.
  • Voor de Impuls Baankansen in de arbeidsmarktregio Midden-Utrecht is in 2019 0,544 miljoen euro beschikbaar. Het deelbudget voor het onderwijs is in 2019 aan de scholen betaald; het deelbudget voor de inzet van een jobhunter pro-vso is nog niet besteed. Hierdoor zijn de lasten 0,144 miljoen euro lager.
  • De lasten zijn 0,037 miljoen euro lager door een lagere kostentoerekening.

Sociale werkvoorziening
De niet begrote baat van 0,019 miljoen euro betreft de vergoeding van de kosten van een Wsw-medewerker die in 2019 vanuit een andere gemeente bij UW Holding B.V. in dienst is genomen. De lasten zijn hierdoor ook 0,019 miljoen euro hoger.
In de septembercirculaire 2019 is het budget voor de Wsw voor 2019 met 0,105 miljoen euro verhoogd. Omdat de septembercirculaire 2019 pas bij de Voorjaarsnota 2020 wordt verwerkt is deze verhoging niet in het programma Werk en Inkomen verwerkt en leidt dit tot een voordelig resultaat in het programma Algemene Middelen.  Dit voordeel op de Wsw ontstaat doordat de daadwerkelijk uitstroom in de Wsw in 2019 hoger was dan door het Rijk voorspeld.

Verbonden Partijen

Bijdrage Wigo4it 0,46 miljoen euro, UW holding 2,1 miljoen euro.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/12/2020 12:37:39 met de export van 05/04/2020 12:44:28