Prestatiedoelstelling
P1.2.1 Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad
In diverse projecten wordt meer ruimte voor voetgangers gecreëerd, zoals bijvoorbeeld op de Voorstraat/Wittevrouwenstraat, de Nachtegaalstraat/Burgemeester Reigerstraaat en Ooster- en Westerkade. Deze aanloopstraten verbinden diverse buurten met de Binnenstad voor voetgangers. In 2019 is de brede groene wandelpromenade Croeselaan opgeleverd als belangrijke route van en naar Utrecht Centraal. Daarnaast is gewerkt aan het verbeteren van recreatieve wandelroutes, waaronder een deel van het Rondje Stadseiland (omgeving van het Stadsstrand, Oog in Al), een wandelpad langs de Singel Oost en extra groene ruimte voor voetgangers langs de Vechtoevers parallel aan de gerealiseerde doorfietsroute.
Sinds 1 mei 2018 is het voetgangersgebied in de Binnenstad uitgebreid. In 2019 is deze uitbreiding geëvalueerd en een drietal toekomstscenario’s uitgewerkt die uitgangspunt waren voor een ronde tafelgesprek met belanghebbenden dat 14 oktober 2019 plaatsvond. Er is geconstateerd dat het nu ontbreekt aan eenduidigheid voor gebruikers. Ook bleek nog dat de meningen over de wijze waarop duidelijkheid kan worden gecreëerd uiteen lopen. Er is overeenstemming over het verder verbeteren van alternatieve fietsroutes en het uitbreiden van de parkeercapaciteit voor fietsers als belangrijke randvoorwaarden om fietsers te stimuleren alternatieve routes te gebruiken.
De herinrichting Wittevrouwensingel is afgerond waarmee het oostelijke deel van de singel nu volledig fietsvriendelijk is ingericht. Het Definitief Ontwerp van het Malieblad is vastgesteld. De raad heeft voor de herinrichting van de Maliebaan gekozen voor een variant waarbij de middenbaan wordt ingericht voor voetgangers en fiets. Daarmee kan ook gestart worden met het ontwerp voor de kruising met de Nachtegaalstraat / Burgemeester Reigerstraat. Voor deze laatste straten en voor de Voorstraat/Wittevrouwenstraat is het definitief ontwerp vastgesteld. Het laatste stuk Oosterspoorbaan, de aansluiting op de singel, is aanbesteed. De Lange Nieuwstraat is in voorbereiding. De objectovereenkomst voor de tunnel onder het spoor bij de Locomotiefstraat met ProRail is getekend, waarmee de aanleg van deze tunnel door ProRail kan starten.
Het schetsontwerp voor de snelfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort is gemaakt en zal begin 2020 worden besproken met de bewoners. De doorfietsroute langs de Vecht tussen de Rode Brug en de Marnixbrug aan de westzijde is opgeleverd. Voor het laatste deeltraject van de Vechtroute tussen de Rode Brug en de David van Mollembrug is het IPVE /VO in de participatie besproken en worden de resultaten verwerkt in het definitief ontwerp.
Voor de ontwikkeling van de Merwedekanaalzone is een studie naar benodigde verbindingen voor fietsers en voetgangers opgesteld.
De herinrichting van de Amazonedreef ter hoogte van winkelcentrum De Klop is afgerond, waarbij direct een 30km-inrichting gerealiseerd is en er meer groen in de straat is gekomen. Verder zijn er verbeteringen voor de fietsveiligheid in de Laan van Chartroise aangebracht, is het kruispunt Rijnkennemerlaan/Musicallaan aangepast, zijn de schoolomgevingen van de Van Bijnkershoeklaan en de Afrikalaan veiliger gemaakt, en is het kruispunt Universiteitsweg - Leuvenlaan aangepast.
Verder is gestart met een Plan van Aanpak voor de aanpassingen aan de Moldaudreef, wordt er een ontwerp voor 30 kilometer en meer veiligheid op de Orinocodreef gemaakt en is er een ontwerp voor een veiligere Oudwijkerdwarsstraat gemaakt.
Voor de aanpak 30km/u hebben we de middelen voor de komende twee jaren geprogrammeerd op diverse wegen in Overvecht maar ook daarbuiten, waarbij we zoveel mogelijk werk met werk kansen benutten met onderhoudswerkzaamheden van Stadsbedrijven. Daarnaast hebben we een prijsvraag uitgezet bij bewoners en bedrijven, gericht op snelle effectieve maatregelen in Overvecht. Deze maatregelen moeten vooruitlopend op een herinrichting uitgevoerd kunnen worden. De prijsvraag loopt door in 2020.