Jaarstukken 2019

Wat heeft dat gekost?

x€1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2018

Realisatie 2018

Nominale
begroting 2019

Actuele
begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2020

Baten

04-1-2-1

Uitvoering fiets- en voetgangersprojecte

2.812

3.997

312

1.432

1.498

66

0

04-1-2-2

Uitvoering projecten Openbaar Vervoer

44.344

30.957

18.830

24.743

14.273

-10.470

3.941

04-1-2-3

Uitvoering projecten auto (gebruik)

0

113

0

490

668

178

0

Totaal Baten

47.156

35.067

19.142

26.665

16.440

-10.225

3.941

Lasten

04-1-2-1

Uitvoering fiets- en voetgangersprojecte

16.645

10.606

12.155

19.079

8.135

10.944

7.846

04-1-2-2

Uitvoering projecten Openbaar Vervoer

48.479

39.388

42.750

30.814

18.470

12.344

15.632

04-1-2-3

Uitvoering projecten auto (gebruik)

4.757

836

4.279

2.762

2.451

311

1.762

Totaal Lasten

69.881

50.830

59.184

52.655

29.057

23.598

25.240

Saldo baten en lasten

-22.725

-15.763

-40.042

-25.990

-12.617

13.373

-21.299

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

11.698

11.698

31.611

23.905

23.905

0

32.983

Onttrekking reserves

15.950

6.146

36.188

28.192

15.607

-12.586

19.801

Saldo na mutaties reserves

-18.473

-21.315

-35.465

-21.702

-20.915

787

-34.480

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB) geeft inzicht in alle maatregelen en projecten uit de opgave Mobiliteit tot en met 2040. Bovenstaande begrotings- en realisatiecijfers zijn een jaarsnede van deze meerjarige investeringsprojecten, die zijn gebaseerd op de actuele uitvoeringsplanning (het kasritme). In de jaarlijkse verantwoording rapporteren we over de afwijkingen van de begrote planning van de projecten in het huidige jaar. De voor- en nadelen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de reserve Bereikbaarheid. Hiermee is het MPB een gesloten financieel systeem.

De afwijkingen ten opzichte van de begrote planning kunnen ontstaan door vertraging of versnelling van projecten (kasritme). Dit leidt tot een verschuiving van de lasten en baten lasten en baten naar de toekomstige jaren. Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen. Deze voor- en nadelen worden betrokken bij de herprogrammering van het MPB in het volgende jaar. Meer informatie over af te sluiten projecten in 2019 is terug te vinden in de bijlage ‘Af te sluiten investeringen’.

De baten zijn 10,225 miljoen euro lager dan begroot en de lasten zijn 23,598 miljoen euro lager dan begroot. Per saldo onttrekken we 12,586 miljoen euro minder aan de reserve. Omdat we volgens de financiële spelregels niet meer mogen storten in de reserve dan begroot, ontstaat er een voordelig resultaat van 0,787 miljoen euro.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad en verkeersveiligheid.
De baten zijn 0,066 miljoen euro hoger dan begroot. De afrekening van de 1e termijn anterieure overeenkomst met de NS voor de Onderdoorgang Locomotiefstraat heeft eerder plaatsgevonden dan verwacht (0,181 miljoen euro). Daarnaast is de verrekening met de NS voor de exploitatie en beheer van fietsenstallingen hoger uitgevallen dan aanvankelijk was geraamd (0,256 miljoen euro). De afrekening van de RSS subsidie voor het project Fietsparkeervoorzieningen Stations is lager uitgevallen (0,371 miljoen euro).

De lasten zijn 10,944 miljoen euro lager dan begroot.
Doordat enkele fiets projecten niet (volledig) in 2019 zijn uitgevoerd, zijn de lasten bijna 7,2 miljoen euro lager. Dit geldt onder andere voor de projecten doorfietsroutes (3,4 miljoen euro), Fietsparkeren binnenstad/invoering leenfietsen/fietsparkeervoorzieningen overige Stations (0,9 miljoen euro), herinrichting winkel wandel gebied 'Lange Nieuw straat/Weide Doelen (1,7 miljoen euro), onderdoorgang Locomotiefstraat (0,6 miljoen euro) en het actieplan voetganger (0,05 miljoen euro). De claim van de aannemer met betrekking tot de Dafne Schippers Fietsbrug (0,6 miljoen) is nog niet afgerond. Daarnaast is de bijdrage aan de gezamenlijke kosten voor de businesscase OVT na pilot (exploitatie fietsenstalling Centraal Station) 1,6 miljoen euro lager dan verwacht, waardoor de looptijd van het project verlengd kan worden. 
Tot slot hebben er een aantal interne financiële verrekeningen plaatsgevonden, hierdoor zijn de lasten per saldo lager dan verwacht. Dit betreft een interne verrekening met de parkeerexploitatie voor investeringen fietsparkeren (0,7 miljoen euro) en de dekking van de exploitatielasten voor de stalling aan de Zadelstraat (0,3 miljoen euro). Voor de herinrichting van de Prinses Irenelaan is een incidentele bijdrage van Stadswerken ontvangen (0,985 miljoen euro).

Bij de jaarafsluiting wordt een aantal projecten afgesloten met per saldo een positief resultaat van 1,654 miljoen euro. Het gaat om de projecten Tolsteeg/Maliesingel, doorfietsroute Overvecht Uithof, Hinderplanning, busbaan Vleuterweide, het project hoofdfietsroutes en de businesscase OVT na pilot . Meer informatie over af te sluiten projecten is terug te vinden in de bijlage “af te sluiten investeringen”.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen.
De baten zijn 10,470 miljoen euro lager dan begroot. Dit komt voornamelijk door lagere subsidieopbrengsten voor de projecten Busbaan Transwijk Z80 (10,1 miljoen euro) en de Bereikbaarheid via de Ooster- en Westerkade (0,8 miljoen euro).
Voor de kosten programmasturing op U-Ned (0,3 miljoen euro) en voor de gemeentelijke inzet voor de G4 (0,2 miljoen euro) is een deel van de kosten vergoed door de provincie en andere gemeenten. Dit leidt tot een voordeel van 0,5 miljoen euro.

De lasten zijn 12,344 miljoen euro lager dan begroot. Tegenover de hierboven genoemde lagere subsidiebaten staan ook lagere uitgaven.
Voor Busbaan Transwijk Z80 zijn de risicoposten van 5,6 miljoen euro niet nodig gebleken. De geluidsmaatregelen zijn 2,1 miljoen euro voordeliger uitgevoerd. Verder is er een voordeel van 3,1 miljoen euro door diverse afwijkingen, waaronder de bouwkosten. De nazorg en het wegwerken van restpunten lopen echter nog.
De uitgaven voor de bereikbaarheid van het station Vaartsche Rijn via de Oosterkade en de Westerkade zijn 1,6 miljoen euro lager. Dit is te verklaren doordat het project is vertraagd, met name door de keuzes die nog gemaakt moeten worden over het parkeren op beide kades en in de omgeving en doordat er een nieuwe technisch projectmanager gezocht moest worden. Om dezelfde reden heeft ook het project As Votulast vertraging opgelopen, waardoor 0,3 miljoen euro minder is uitgegeven dan begroot. Op basis van de Allonge 'Werkend Tramvervoersysteem Uithoflijn' is een aanvullende post 'nog te betalen' opgenomen, waardoor de lasten 1,560 miljoen euro hoger zijn. De actualisatie van het mobiliteitsplan SRSRSB en de circulaire studies lopen nog door in 2020, waardoor er van het beschikbaar gestelde bedrag bij de Voorjaarsnota 2019 een bedrag van 0,7 miljoen nog niet besteed is. De overige verschillen bedragen 0,8 miljoen euro.
De lasten voor programmasturing en wettelijke en reguliere taken zijn 0,3 miljoen euro hoger. Dit komt onder andere door hogere kosten voor wijkadvisering en mobiliteitsonderzoek.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad

De baten zijn 0,178 miljoen euro hoger dan begroot. Dit betreft de declaratie van de gemaakte onkosten 2019 bij Rijkswaterstaat voor de Ring Utrecht.

De lasten zijn 0,311 miljoen euro lager dan begroot.
De overgangsregeling U10 leidt tot een vrijval van gemeentelijke middelen op het project Fietsverbinding Willem Alexanderpark van 0,125 miljoen euro. Dit bedrag is verrekend met de Reserve Bereikbaarheid en zal conform besluitvorming in het MPB 2019 voor 0,060 miljoen euro worden ingezet voor de Tolsteegbarriere. Het resterende bedrag is beschikbaar voor herprogrammering.
De lasten zijn 0,186 miljoen euro lager in verband met de techniek van activering van het project Socrateslaan/ Beneluxbaan en door overige afwijkingen op de kasritmes.

Bij de jaarrekening sluiten we het project ’t Goylaan af. Dit leidt niet tot een resultaat, omdat de kosten van de voorbereiding van het aanpassen van het voorrangsplein voor een deel ten laste van dit krediet gebracht zijn. Inmiddels is er aanvullend krediet beschikbaar gesteld voor de aanpassing aan het voorrangsplein. Meer informatie over af te sluiten projecten is terug te vinden in de bijlage 'af te sluiten investeringen'.

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/12/2020 12:37:39 met de export van 05/04/2020 12:44:28