Prestatiedoelstelling
P2.1.1 Aanvullend aan de wet voorwaarden stellen voor geluid bij ruimtelijke ontwikkelingen. Kansen aangrijpen om bestaande knelpunten te verbeteren. Reguleren transport gevaarlijke stoffen
Geluid
In bestemmingsplannen in de uitleggebieden (zoals Leidsche Rijn) werd in 2019 conform de Nota Geluid aan vijf decibel strengere grenswaarden voor binnenstedelijke wegverkeer getoetst om de akoestische ambitie voort te zetten. Deze strengere eis is bijvoorbeeld toegepast bij de ontwikkeling van ruimtelijke plannen voor nieuwe woningen langs de Vleutensebaan en ’t Zand. Bij verschillende plannen, die nu in de startfase zitten, hanteren we vanaf het begin een ambitiewaarde die vijf decibel strenger is dan de wet; bijvoorbeeld in het Stationsgebied.
Aanvullend aan de wettelijke grenswaarden wordt overal in Utrecht geëist dat elke nieuwe woning tenminste één geluidsluwe gevel heeft waar het raam open kan worden gezet zonder lawaai binnen te krijgen. Deze aanvullende eis beïnvloedt regelmatig de planvorming en/of uitwerking. Dit is onder andere toegepast bij de bouw van Leidsche Rijn Centrum. Ook geluidsbronnen die geen wettelijk toetsingskader hebben, worden in ruimtelijke plannen meegenomen. Bijvoorbeeld scheepvaartlawaai en stemgeluid dat afkomstig is van terrassen, sportvelden en schoolpleinen.
In 2019 is een nieuw Actieplan Geluid opgesteld. De maatregelen die we als stad zelf kunnen nemen om wat aan te hoge geluidsbelastingen van wegverkeer te doen zijn het verlagen van de maximum snelheid naar 30 km/u en het aanleggen van stiller asfalt. In 2019 is op de Rijnlaan en Simplonbaan/Furkabaan relatief stil asfalt gelegd.
Externe Veiligheid
In het kader van de energietransitie hebben in 2019 gesprekken plaatsgevonden in verband met een initiatief tot het vestigen van een waterstof tankstation in Haarrijn. Waterstof heeft specifieke veiligheidsrisico’s. Om de risico's te beheersen worden in de omgevingsvergunning (milieudeel) de nodige voorschriften opgenomen. Verder worden afstanden (plaatsgebonden risico contouren) aangehouden tot omgevingsobjecten die volgen uit een risicoberekening. Tot slot bereidt de brandweer zich voor om met deze 'nieuwe ' risico's om te gaan.
Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over gemeentelijke wegen moet de vervoerder een ontheffing vragen. Wij toetsen daarbij in overleg met de politie en de brandweer of het transport op de juiste manier plaatsvindt en in de ontheffing bepalen wij de veiligste route die de transporteur moet gebruiken. Het gaat om stoffen zoals LPG en propaan. In het jaar 2019 hebben we ontheffingen verleend voor transport van en naar zeven LPG tankstations en 25 propaantanks.
Net zoals voorgaande jaren hebben we in 2019 de ontwikkelingen rond de aantallen transporten met gevaarlijke stoffen over het spoor nauwgezet gevolgd. Uit de realisatiecijfers van Prorail blijkt dat er nog steeds dat er meer transporten dan toegestaan plaatsvinden volgens het basisnet. In verband met deze overschrijdingen (binnen de gemeente Utrecht maar ook elders in het land) zal het ministerie het basisnet gaan herijken. In 2019 hebben wij deelgenomen aan een regiosessie basisnet die als aftrap gold voor de herijking. In deze regiosessie zijn de belangen van Utrecht (toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen) naar voren gebracht.
Mede naar aanleiding van de brief die diverse gemeenten waaronder de gemeente Utrecht aan de staatssecretaris heeft gestuurd heeft ProRail/ het Rijk maatregelen genomen waardoor het transport van brandbaar gas (LPG) door Utrecht met circa 65 % is afgenomen. Dit zijn er nog altijd te veel en we streven ernaar dat de transporten binnen de kaders van het basisnet blijven.