Effectdoelstelling
E1.1.1 Utrechters organiseren zelfstandig activiteiten en voelen zich meer verantwoordelijk voor hun omgeving en hebben competenties ontwikkeld om de civil society te ondersteunen en vorm te geven
Sociaal makelaarschap
Stichting DOCK Utrecht heeft het sociaal makelaarschap uitgevoerd en het sociaal beheer op de 24 buurtcentra in Utrecht vormgegeven. Als nieuwe sociaal makelorganisatie heeft DOCK Utrecht zich aan de bewoners gepresenteerd via de DOCK campagne. Het eerste half jaar van 2019 zijn de activiteiten gecontinueerd en samen met bewoners en samenwerkingspartners zijn wijkanalyses en werkplannen opgesteld. Tegelijkertijd blijkt dat de omvorming van vijf organisaties naar één ingewikkeld te zijn. DOCK heeft eind 2019 een uitvoerige analyse en plan van aanpak opgesteld om dit proces in goede banen te leiden.
Op speeltuinen waar nog geen gebruik is gemaakt van het recht op verzelfstandiging hebben de sociaal makelaars zorg gedragen voor een veilig, toegankelijk en pedagogisch (Vreedzaam) speelklimaat en buurtinitiatieven ondersteund die wilden verzelfstandigen.
In het kader van Utrecht Zijn We Samen is de inzet van DOCK sterk bepaald geweest door ingrijpende incidenten zoals demonstraties, het schietincident en incidenten in buurthuizen over de wet op gezichtsbedekkende kleding. De sociaal makelaars voerden doorlopend preventieve gesprekken met ouders, wijkbewoners en vrijwilligers, en organiseerden verschillende activiteiten met en voor bewoners om de verbinding tussen buurtbewoners te stimuleren. Binnen Samen voor Overvecht heeft DOCK extra inzet geleverd op het gebied van sociaal renoveren, taal, ontmoeting en (speel) activiteiten voor jeugd.
Vrijwillige inzet
Met ingang van 1 januari 2019 hebben vijf scholen in samenwerking met de Vrijwilligerscentrale een (door)start gemaakt met de maatschappelijke stage. Hierdoor hebben circa 1.400 leerlingen kennis gemaakt met Utrechtse- verenigingen en organisaties en een zinvolle bijdrage aan de samenleving geleverd door zich vrijwillig in te zetten voor de medemens. In de loop van het jaar hebben wij meer scholen uitgenodigd om (weer) te starten met de maatschappelijke stage. Dit gebeurde door o.a. bijeenkomsten/activiteiten, waarop andere scholen geïnformeerd en geïnspireerd worden.
Samen met 13 enthousiaste Utrechtse partijen hebben wij een aanvraag voor Maatschappelijke Diensttijd (MDT) ingediend. MDT geeft jongeren de kans om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, het eigen netwerk uit te breiden, hun toekomstperspectief te vergroten en tegelijk iets te doen voor een ander of de samenleving. onze aanvraag is eind september gehonoreerd en we hebben een bedrag van bijna 0,600 miljoen euro ontvangen om een proeftuin in Utrecht te realiseren. Samen met onze partners hebben wij voorbereidingen getroffen om in 2020 te starten met MDT trajecten.
Initiatieven
De beleidsregel ‘Buurtnetwerken en Wijkinformatiepunten door bewoners heeft geleid tot subsidiëring van zes buurtnetwerken en vijf Wijkinformatiepunten in verschillende wijken. Deze netwerken en informatiepunten worden door bewoners gerund. Raadsbrief beleidsregel 'Buurtnetwerken en Wijkinformatiepunten door bewoners'
Mantelzorgondersteuning
De aanbesteding voor kortdurend verblijf in een instelling ter ontlasting van mantelzorgers is afgerond met als resultaat dat er vijf zorgaanbieders zijn gecontracteerd. Er zijn daarnaast extra mogelijkheden voor respijtzorg overdag gecreëerd voor mantelzorgers van mensen met dementie, zoals de invoering van een strippenkaart voor extra dagdelen dagbegeleiding bij alle aanbieders van dagbegeleiding. Er is daarnaast meer inzet van vrijwilligers binnen Steunpunt Mantelzorg mogelijk gemaakt voor hulp bij dementie, mede om mantelzorgers te ontlasten.
Vrijwillige inzet informele zorg
De verbinding tussen formele en informele zorg is verder versterkt door invoering van ambassadeurs informele zorg in alle tien de wijken (in 2018 zes wijken). In het kader van de ontwikkeling van de vrijwilligersacademie informele zorg zijn in 2019 op stedelijk niveau introductiecursussen voor nieuwe vrijwilligers van start gestaan. Tevens zijn er verdiepingscursussen gestart op verschillende inhoudelijke thema’s (bijvoorbeeld ‘stellen van grenzen’).
Speeltuinen
De verantwoording over de beheerde speeltuinen is opgenomen onder het programma Jeugd.
Buurtcentra
De verbouwing van buurtcentrum de Boog, waaronder een nieuwe entree, is afgerond en buurtcentrum de Speler is na een intensieve verbouwing begin van het jaar in gebruik genomen. Dit heeft ertoe geleid dat er diverse nieuwe inwoners gebruik van maken en de bezetting is daardoor toegenomen. Dit is ook terug te zien in de cijfers: de bezettingsgraad van de activiteitenruimten in de buurtcentra is de afgelopen jaren gestegen van gemiddeld 25 uur per week in 2012 naar 41,5 uur gemiddeld in 2019.
Naar aanleiding van de nieuwe werkwijze van de Voedselbanken, met een centraal, stedelijk magazijn/opslag en uitgiftepunten in de buurten, is in het najaar het 1e uitgiftepunt in buurtcentrum De Nieuwe Jutter (zelfbeheer) gerealiseerd.
Anti-discriminatie agenda en regenboog agenda
Er zijn diverse acties uit de Regenboogagenda (looptijd 2019-2022) Utrechtse Regenboogagenda 2019-2022 opgestart. Raadsbrief Regenboogagenda 2019-2022 en Regenboogagenda 2019-2022. Er is onder andere een vervolg gegeven aan het pilotproject met betrekking tot hulpverlening aan biculturele LHBTI’ers, bestaande en nieuwe projecten binnen onderwijs, sport en cultuur zijn voortgezet of opgestart, de gemeente voer mee met de jaarlijkse Canal Pride, en op Coming Outdag (11 ) is op diverse gemeentelijke locaties de regenboogvlag gehesen. Raadsbrief voortgang Regenboogagenda
Sociale prestatie en Dagondersteuning
Sociale prestatie en Dagondersteuning bieden kwetsbare Utrechters ondersteuning bij zinvol en actief meedoen in de samenleving. Er deden in 2019 circa 8.500 mensen regelmatig mee aan deze laagdrempelige activiteiten.
In 2019 zijn als proef ook de ervaringen van de deelnemers gemeten met de Ervaringwijzer. 5e jaars geneeskunde studenten hebben in de zomer een aantal activiteiten bezocht en hebben met ruim 200 deelnemers de Ervaringwijzer ingevuld. Daaruit bleek dat nog niet alle vragen goed waren afgestemd op de doelgroep. Wel zien wij dat ruim 90% aangeeft dat zij plezier hebben tijdens de activiteit, bijna 80% geeft aan nu beter in zijn vel te zitten en ruim 80 % geeft aan nu meer contact met anderen te hebben.