Effectdoelstelling
E1.3.1 Afname van autokraken, fietsendiefstallen, zakkenrollen en winkeldiefstal
Het aantal autokraken is in 2019 met 3,3% afgenomen ten opzichte van 2018. Toch hebben we daarmee de doelstelling om dit delict terug te brengen naar de waarden van 2011 niet gehaald. De gemeente en politie hebben afgelopen jaar geïnvesteerd op dit delict met onder andere het project ‘Voorkom Autokraak On Tour’. In de wijken werden bewoners actief benaderd op winkelcentra om hen voor te lichten over de risico’s op autokraak met behulp van een demo-auto met zichtbare buit- en braakschade.
Het aantal aangiften van fietsendiefstal ligt in 2019 ten opzichte van 2018 ruim 20% lager. We hebben daarmee de doelstelling om dit delict terug te brengen naar de waarden van 2011 niet gehaald. Hoewel de cijfers dus substantieel zijn verbeterd, blijft fietsdiefstal een hardnekkig probleem. Er is in 2019 onderzoek gedaan om te innoveren op preventie van fietsdiefstal door proeven met digitaal beveiligde fietsen. Dit heeft geresulteerd in advies om nadere communicatietechnologieën te verkennen om fietsen efficiënter te beveiligen. Het onderzoek hiernaar wordt in 2020 voortgezet. Daarnaast is Utrecht lid geworden van Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal om door slimme samenwerking met relevante partners efficiënt in te zetten tegen dit probleem. Vanuit deze stichting is opdracht gegeven tot onderzoek naar de omvang, aard, ontwikkelingen en aanpak van georganiseerde fietsdiefstal waarin Utrecht mededeelnemer is.
In 2019 steeg het aantal zakkenrollen met 0,6% ten opzichte van 2018. Ten opzichte van 2011 daalde zakkenrollenrij ruimschoots zodat de doelstelling(-5%) is gehaald.
Winkeldiefstal steeg in 2019 met 9,7% ten opzichte van 2018. De doelstelling om op het niveau van 2011 (1.469) uit te komen is daarmee niet gehaald.
Vernielingen zijn in 2019 gestegen met 11,5% ten opzichte van 2018. Hierover stond geen doelstelling in het IVP.