Effectdoelstelling
E2.2.1 Utrechtse bewoners en woningzoekenden zijn naar inkomen en zorgvraag binnen een redelijke termijn passend gehuisvest. Bij woningzoekenden speelt huishoudensgrootte een rol
In 2019 zijn verschillende afspraken(kaders) vastgesteld die gezamenlijk bieden deze kaders een stevige, samenhangende visie en aanpak die de komende jaren uitgevoerd gaat worden. 24 juni hebben het Rijk en zestien regiogemeenten de Woondeal Regio Utrecht ondertekend, waarin afspraken staan over langjarige samenwerking om de woningbouwproductie te versnellen, de betaalbaarheid te vergroten en excessen aan te pakken. Op 18 juli 2019 is de Woonvisie ‘Utrecht beter in balans' vastgesteld, waarin de koers tot 2040 is uitgezet en we de ambities op het gebied van wonen voor de komende jaren hebben vastgelegd. Een dag eerder, op 17 juli, is het Plan van Aanpak huisvesting en ondersteuning kwetsbare groepen ondertekend door gemeente, corporaties en zorginstellingen. Het Stadsakkoord Wonen is vastgesteld op 20 september 2019 ondertekend door private partijen, corporaties, zorgorganisaties, huurdersorganisaties en andere bij de woningmarkt betrokken partijen.
Wij hebben bijgedragen aan de betaalbaarheid van het wonen door de pilot huurkorting voor U-pashouders samen met de corporaties voort te zetten en door passend toe te wijzen. Doorstroming op de woningmarkt hebben wij bevorderd door het passend toewijzen van sociale huurwoningen (Huisvestingsverordening) en nieuwbouw van sociale huurwoningen. Daarnaast is in de Huisvestingsverordening opgenomen dat na verhuizing bewoners 75% van hun inschrijftijd als woningzoekende behouden indien zij zich opnieuw inschrijven. Ook dit zal naar verwachting de doorstroming bevorderen.
In 2019 zijn ruim 1.200 sociale huurwoningen (inclusief zelfstandige studenteneenheden) in aanbouw genomen. Ook het in aanbouw nemen van woningen in de middenhuur (ruim 600 in aanbouw genomen in 2019) zal bijdragen aan doorstroming.
De doorstroming behoeft echter nog steeds verbetering, de zoektijd (exclusief loting) is van 5,4 in 2018 gestegen naar 5,9 in 2019. De gemiddelde wachttijd (exclusief loting) is gestegen van 10,4 naar 10,9 jaar. De druk op de sociale huurwoningmarkt is verder gestegen. Dit komt voornamelijk door demografische ontwikkelingen; Utrecht is en blijft voor velen een aantrekkelijke stad. De opgave blijft urgent en daarom ook zijn hierboven genoemde afspraken(kaders) vastgesteld, met als prioriteiten verhogen van de bouwproductie, doorstroming, duurzaamheid, thuis voor iedereen en gemengde wijken.
Zoektijd inclusief loting is gestegen van 4,4 naar 4,6.
De wachttijd is het aantal jaren dat een woningzoekende staat geregistreerd op het moment van acceptatie van een woning (de verhuring). De zoektijd is het aantal jaren dat een woningzoekende ingeschreven staat berekend vanaf de eerste reactie tot op het moment dat deze een woning accepteert.